Webshops verzameld in shopgids
20-03-2009
• leestijd 2 minuten
Webshoppen wint aan populariteit en daarmee ook de portal Flavourites.nl van Natascha Klootsema en Marije M. Mulder waar meer dan 1500 opvallende webshops achter schuilgaan. Om internetsceptici aan te trekken hebben ze nu een gids gemaakt met ruim honderd webshops.
Met de komst van steeds meer webshops ontstaat feitelijk een nieuw, virtueel winkelgebied. De mensen die via Flavourites naar de verschillende winkels surfen zijn vaak carrièremoeders met kinderen. Zij hebben meestal weinig tijd en proberen volgens Klootsema via het web te winkelen. In november wordt in het World Fashion Center Amsterdam een eerste beurs gehouden van webshopeigenaren.
Het boekje is gemaakt om mensen over de streep te trekken die nu om allerlei redenen nog niet durven te webshoppen. ,,Ze zijn bang dat hun creditcardgegevens worden gestolen'', licht Klootsema toe. In het boekje proberen de schrijfsters allerlei vooroordelen over webshoppen weg te nemen.
Klootsema en Mulder begonnen twee jaar geleden de portal. Hiermee wilden ze helderheid brengen in de brij aan webshops. Zij kozen voor een portal die leuke, opvallende, maar bovenal unieke producten verkopen in onder andere de categorieën fashion, accessoires, interieur, cadeaus, reizen, kids en kaartjes. Ze rubriceerden de categorieën zo dat ze makkelijk zijn te vinden.
Flavourites krijgt nog dagelijks verzoeken van webshopeigenaren om opgenomen te worden in het bestand. Daar betalen ze een eenmalige bijdrage van 25 euro voor. ,,Maar we zijn zeer kritisch. We willen alleen echt de leuke en vooral unieke shops opnemen; shops waar je een beetje hebberig van wordt.'' Een mix daarvan is opgenomen in de webshopgids.
Daarin vertellen ook webshopeigenaren - grotendeels vrouwen die als hobbyist zijn begonnen - over hun business. Volgens Klootsema is het opvallend hoe snel dergelijke kleine winkels opeens heel groot worden en de bedenkers er fulltime voor moeten gaan werken.
Susana Gonzalez van Mintandchocolate.com werkte jarenlang als marketingmanager voor labels als Nike en Tommy Hilfiger.,,Toen ik kinderen kreeg, hield ik dat jachtige bestaan voor gezien. Ik wilde bij de kleintjes zijn, maar wel iets leuks opzetten'', vertelt ze in het boekje. Ze begon in 2006 met wikkeldekentjes voor baby's, maar ontwerpt nu ook quiltes, kussenhoezen, knuffels, slabbetjes en jurkjes van kleurrijke retrostofjes, gecombineerd met satijnlint en eigentijdse prints. Haar producten worden inmiddels in tien landen verkocht.
Bron: ANP