Vliegtuigpassagiers met klachten voorlopig naar IVW
08-04-2009
• leestijd 2 minuten
Vliegtuigpassagiers die klachten hebben over vertragingen en annuleringen, kunnen deze zomer nog niet terecht bij een eigen geschillencommissie, zoals de bedoeling was. Minister Camiel Eurlings van Verkeer tuigt voorlopig de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) op om klachten van reizigers aan te nemen.
Eurlings zegde dat woensdag toe aan de Tweede Kamer. ,,Deze zomer moeten consumenten er terechtkunnen'', bezwoer hij.
De luchtvaartsector en de Consumentenbond wilden per 1 juli een geschillencommissie instellen. Maar zij halen die datum niet, omdat de kosten veel hoger uitvallen dan voorzien. De IVW is bereid in te springen, aldus Eurlings. De in de Barin samenwerkende luchtvaartsector buigt zich ondertussen over de haalbaarheid van een goedkopere geschillencommissie.
De inspectie beperkt zich tot het voorbereidende administratieve werk. Onafhankelijke experts zullen zich buigen over de klachten die via internet ingediend kunnen worden, aldus de bewindsman.
SP-Kamerlid Emile Roemer vindt dat de IVW het werk alleen aankan. Hij verwacht niet meer dan jaarlijks ongeveer 130 klachten. VVD en CDA willen dat het initiatief bij de particuliere sector blijft liggen. Eurlings beloofde dat het inschakelen van de inspectie niet zal leiden tot verschraling van de bescherming van de rechten van de consument.
Roemer drong er ook op aan dat oude klachten tot twee jaar terug in behandeling worden genomen. De bewindsman ziet dat niet zitten. Volgens hem moet voorkomen worden dat het een puinhoop wordt, omdat Nederland met de geschillencommissie juist voorop wil lopen in Europa en het goede voorbeeld wil geven.
De nationale geschillencommissie komt er mede, omdat de Kamer de EU-compensatieregeling voor gestrande passagiers veel te ingewikkeld vond.
Henk Verhagen van de Consumentenbond toonde zich tevreden met deze tijdelijke oplossing. De rechten van reizigers zijn volgens hem daarmee deze zomer goed beschermd.
ANP