Verkopen kledingbranche zakken weg
11-06-2013
• leestijd 1 minuten
De omzetten in kledingverkopen zijn in de eerste 4 maanden van dit jaar met 9 procent gedaald. Dat constateert marktonderzoeksbureau GfK Fashion & Retail aan de hand van de mode-aankopen gedaan door een vast panel van 10.000 consumenten.
'Klap op klap'
De kledingbranche krijgt volgens marktonderzoeker GinoThuij van GfK klap op klap. In de eerste 4 maanden van 2012 daalden de verkopen volgens hem ook al met 9 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
Aanbiedingen
Consumenten geven aan steeds vaker op aanbiedingen te letten. Bijna 50 procent van de kopers heeft tot en met eind april afgeprijsde kleding aangeschaft.
'Te veel kledingwinkels'
Kaai voorspelt aan de hand van trendrapporten in 15 binnensteden dat de kledingbranche behalve met slecht weer, laag consumentenvertrouwen en de crisis ook met overcapaciteit en de opkomst van internet af te rekenen heeft. Kaai: ,,Het aantal modewinkels zit sowieso ruim in het jasje.'' ANP