Telecombedrijven fors beboet vanwege onduidelijke websites
30-12-2019
• leestijd 2 minuten
KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone krijgen miljoenenboetes opgelegd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De telecombedrijven hebben klanten 'onjuist en onvolledig geïnformeerd' over het aanbod op hun websites, oordeelt de ACM. Bij de autoriteit kwamen klachten binnen van consumenten over onverwacht hoge rekeningen en onvoorziene kosten.
Miljoenenboetes
T-Mobile kreeg met ruim 3,9 miljoen euro de hoogste boete. KPN kreeg een geldstraf van bijna 3,5 miljoen euro. Vodafone kreeg een boete van 3,1 miljoen euro en Tele2 moet ruim 2,7 miljoen euro overmaken. Volgens de ACM waren de telecombedrijven niet duidelijk over de eenmalige kosten bij de aanbiedingen van een abonnement. Daardoor leek het aanbod goedkoper dan het in de praktijk uitpakte.
Bij Tele2 en T-Mobile bleek verder dat bepaalde data-bundels, die als 'onbeperkt' werden verkocht, een limiet hadden binnen de EU. KPN verkocht een onbeperkte bel- en sms-bundel die in werkelijkheid een maximum kende van 3.000 belminuten. Vodafone werd ook nog bestraft omdat het een abonnement in combinatie met een toestel aanbood tegen een prijs die alleen gold voor consumenten die al internetklant waren bij partner Ziggo. Niet Ziggo-klanten betaalden voor het abonnement 5 euro meer.
ACM: Consument juist informeren
Volgens de ACM zijn websites een belangrijk kanaal om te communiceren met consumenten. "Daarom is het zo belangrijk dat consumenten daar juist en volledig worden geïnformeerd over het aanbod. Zodat zij een goed besluit kunnen nemen en met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen. Onjuiste of onvolledige informatie kan bovendien leiden tot oneerlijke concurrentie", stelt de toezichthouder.
De ACM heeft voor de eerste keer 'omzetgerelateerde' boetes opgelegd. Daarom vallen de geldboetes fors hoger uit dan de boetes die de toezichthouder in het verleden heeft opgelegd. De vier telecombedrijven zijn het niet eens met de boetes en hebben bezwaar ingesteld. ANP/ACM