Taxitarieven weer op de schop
08-07-2009
• leestijd 2 minuten
De taxitarieven gaan weer op de schop. Voorwaarde is wel dat de gemiddelde ritprijs niet omhoog gaat en de klant na de rit een geprinte bon krijgt met gegevens over de gereden afstand, de duur van de rit en informatie over chauffeur en taxi erop.
Dit blijkt uit de 'taxibrief' van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer), die zij donderdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De brief trekt extra aandacht na het incident van zondag in Amsterdam. Een taxichauffeur sloeg op de standplaats op het Leidseplein een klant neer. Het slachoffer overleed enkele uren later. De brief borduurt verder op een rapport van juni vorig jaar waaruit bleek dat het vrijgeven van de taximarkt in 2000 niet heeft gewerkt.
Zoals verwacht staat daarnaast in het schrijven dat gemeenten ruimere bevoegdheden krijgen om greep te houden op de lokale taximarkt. Ze mogen eisen stellen aan taxichauffeurs die werken vanaf standplaatsen. Alleen chauffeurs die georganiseerd en herkenbaar zijn, mogen op die plekken klanten oppikken. ,,Groepsvorming is een prikkel om de goede naam van de groep hoog te houden'', schrijft Huizinga.
De gemeente bepaalt de omvang van de groep of organisatie. Ze bepaalt ook het gebied waarbinnen de groep actief mag zijn, de hele gemeente of een deel daarvan zoals het centrum of de binnenring. Als Amsterdam kiest voor het hele grondgebied van de gemeente kan de stad zogenoemde vrije rijders weren. Er komen wel landelijke basiseisen voor deze groepsvorming, zoals het voeren van een daklicht en een zichtbare chauffeurspas.
Het huidige tariefstelsel is de taxibranche een doorn in het oog. Huizinga omarmt nu het dubbeltariefsysteem dat KNV Taxi heeft voorgesteld. De tijdsduur van een rit mag weer een rol spelen. De huidige tarieven die sinds februari 2007 gelden, behelzen alleen een instaptarief en een vaste kilometerprijs. De meter tikt dus niet door in de file en andere verkeersdrukte. Huizinga stelt wel twee voorwaarden voor het nieuwe systeem kan beginnen. Naast de geprinte bon moet een rit gemiddeld niet duurder worden voor de klant. Als er verkeersdrukte optreedt, wordt de prijs hoger. Waar dat niet het geval is, wordt de prijs lager. ,,De gemiddelde prijs mag echter niet hoger worden'', aldus Huizinga.
Als aan die condities is voldaan, gaat ze overleggen met de branche en de consumentenorganisaties over de overgang naar het nieuwe tariefsysteem. Huizinga kondigt verder aan dat er een landelijk klachtenmeldpunt komt, en introduceert een vervoerplicht. Chauffeurs op standplaatsen moeten klanten accepteren, ook als het gaat om een korte rit.
Bron: ANP