T-Mobile ziet aantal klanten groeien
06-05-2011
• leestijd 2 minuten
T-Mobile Nederland heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het aantal klanten met 7,4 procent zien groeien tot 4,7 miljoen. De omzet per gebruiker daalde echter van 27 euro tot 25 euro. Dat maakte het bedrijf, dat onderdeel is van het Duitse Deutsche Telekom, vrijdag bekend.
De totale omzet van T-Mobile Nederland daalde met 5 procent tot 418 miljoen euro. Deze daling werd volgens het bedrijf veroorzaakt door afgedwongen verlaging van de tarieven die telecombedrijven elkaar in rekening brengen voor het gebruik van het netwerk.
Het resultaat (ebitda) daalde met bijna 20 procent tot 82 miljoen euro. Deze daling is onder meer gerelateerd aan de lagere omzet en de hoge investeringen voor klantbehoud. In het eerste kwartaal investeerde het bedrijf in totaal 54 miljoen euro, vooral in capaciteitsuitbreidingen van het mobiele netwerk.
In tegenstelling tot concurrent KPN zag T-Mobile volgens een woordvoerder in het eerste kwartaal geen daling in het sms-verkeer optreden als gevolg van het toenemende gebruik van mobiele internetdiensten zoals WhatsApp. ,,Wij hebben voorop gelopen in het stimuleren van mobiel internet en het toenemende gebruik hiervan is voor ons dan ook geen verrassing meer'', aldus de woordvoerder.
Of T-Mobile overweegt in de toekomst bepaalde mobiele applicaties te blokkeren voor een deel van de gebruikers, kon hij niet zeggen. ,,Er liggen op dit moment geen concrete plannen klaar, maar we willen blijven kijken wat het beste is voor onze klanten.''
Groei wil het bedrijf vooral zoeken in bellen en mobiel internetten door klanten in het buitenland. ,,We proberen het gebruik van mobiel internet in het buitenland te stimuleren door een duidelijke limiet op de kosten aan te bieden, waardoor verrassingen worden voorkomen'', zei de woordvoerder.
Moederbedrijf Deutsche Telekom maakte vrijdag bekend dat de winst in het eerste kwartaal op jaarbasis aanzienlijk is gedaald. Onder de streep hield het telecombedrijf 480 miljoen euro over, vergeleken met 767 miljoen euro in de eerste drie maanden van vorig jaar.
Het bedrijf schrijft de winstdaling toe aan toegenomen concurrentie, een strengere regulering van de telecommarkt en een verhoogde belastingdruk. De omzet ging iets terug van 15,81 miljard euro naar 14,56 miljard. Vooral de Britse mobiele activiteiten van het bedrijf leverden minder op. De activiteiten op de binnenlandse telecommarkt ontwikkelen zich nog steeds goed, benadrukte het concern.
ANP