Surfende ouderen kennen vooral Hyves
22-04-2009
• leestijd 2 minuten
Van de vijftigplussers in Nederland die op internet zitten, behoort 22 procent, ofwel 869.000 mensen, tot één sociaal virtueel netwerk. Hyves is onder deze doelgroep het meest populair.
Dat blijkt uit een marktonderzoek van InSites Consulting naar de bekendheid en het gebruik van sociale netwerken in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. De studie is uitgevoerd onder negenhonderd consumenten in de leeftijd van 18 tot 65 jaar in België, Nederland en Verenigd Koninkrijk. Ook zijn in verband met het onderzoek 250 marketeers ondervraagd.
Na Hyves is ook LinkedIn populair onder ouderen. Zij gebruiken de sociale netwerken voor privédoeleinden en veel minder professioneel. Vergeleken met Groot-Brittannië lopen Nederland en België achter wat betreft de bekendheid met de netwerken en het lidmaatschap. In het Verenigd Koninkrijk kent bijna elke surfende 50-plusser in ieder geval Facebook (93 procent) en MySpace (90 procent).
Volgens de onderzoekers is er een groot verschil tussen de sociale netwerken die de ouderen kennen en de netwerken waar ze echt lid van zijn. MySpace kennen de meeste mensen (38 procent). Slechts 5 procent is daar ook echt op geabonneerd. ,,Ook bij Facebook zien we een hoge bekendheid (17 procent), maar een lage activiteit: slechts 1 procent. De bekendheid van Hyves is met 13 procent laag, maar telt met 8 procent wel de meeste leden'', zegt Steven Van Belleghem van InSites Consulting.
Hij vindt dat met het onderzoek de mythe dat sociale netwerken en interactieve websites alleen door jongeren worden gebruikt, wordt ontkracht. ,,Hyves is vandaag al populair bij 50-plussers en dit zal in de toekomst enkel maar stijgen. Veel mensen uit deze doelgroep beseffen erg goed dat lid zijn van een sociaal netwerk nodig is om te communiceren met jongeren en de meesten vinden het bovendien erg leuk'', aldus Van Belleghem die meent een duidelijke stijging te zien onder ouderen die meer gebruik maken van sociale netwerken. Bron: ANP