Supermarkten zetten in op bewustwording
07-09-2009
• leestijd 1 minuten
De supermarkten willen vooral via voorlichting een bijdrage leveren aan terugdringing van overgewicht bij kinderen. Op allerlei fronten zijn de supers daar al mee bezig, zei een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) maandag.
De supers proberen vooral bewustwording te kweken. Zo geven de winkels in samenwerking met het Voedingscentrum rondleidingen aan schoolkinderen over gezonde voeding en de keuzes die ze daarin kunnen maken. Producten met minder vet, suiker of zout zijn bijvoorbeeld te herkennen aan het Klavertje-logo of Ik kies bewust-logo, aldus de woordvoerster. ,,Met die voorlichting gaan we de komende tijd verder door.''
Het CBL wijst erop dat de supers al enige tijd met allerlei organisaties samenwerken in het convenant overgewicht om het probleem aan te pakken. ,,Het is een gezamenlijke aanpak, waarin wij onze bijdrage leveren.''
De supers zien niets in het idee om reclames aan banden te leggen, waarvoor consumentenorganisaties hebben gepleit. ,,Daarmee schiet je je doel voorbij'', zegt de woordvoerster. ANP