'Supermarkten gaan goede feestmaand tegemoet'
02-11-2012
• leestijd 1 minuten
Supermarkten kunnen dit najaar weer een omzetpiek verwachten vanwege Sinterklaas, kerst en oud en nieuw. Marktonderzoeksbureau GfK rekent voor de laatste 2 weken van het jaar op een totale weekomzet van 726 miljoen euro, zo'n 18 miljoen meer dan vorig jaar.
Decemberassortiment
Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerde raming. GfK denkt dat Nederlanders in deze tijden van crisis de feestmaand veelal in familiekring zullen doorbrengen om kosten te drukken, waardoor zij dus zelf veel inkopen moeten doen. Supermarkten spelen daarop in door de consument te verleiden met een speciaal decemberassortiment. Vooral traditionele kerstproducten als wild, ijsdesserts, oliebollen, appelflappen en schaal- en schelpdieren worden naar verwachting goed verkocht in de feestperiode.
Eindejaarsweek
Het bedrag dat in een eindejaarsweek aan kerstinkopen wordt besteed, laat al sinds 2005 jaarlijks een forse groei zien. In de eerste 5 jaar van deze eeuw lag de gemiddelde weekomzet nog stabiel op ongeveer 580 miljoen euro.
Afgelopen maand zetten de grote supermarkten gezamenlijk 2,47 miljard euro om, een stijging van 0,1 procent vergeleken met oktober vorig jaar.
ANP