Supermarktconcern Ahold weerstaat recessie
02-03-2009
• leestijd 2 minuten
Supermarktconcern Ahold weet de economische neergang goed het hoofd te bieden. Het concern wist de resultaten vorig jaar flink op te schroeven en verhoogde de dividenduitkering. Topman John Rishton is vol vertrouwen over komend jaar, maar wil geen concrete verwachting geven.
,,In deze volatiele markt willen we ons niet vastleggen op een financiële doelstelling'', aldus Rishton maandag na de publicatie van de vierdekwartaalresultaten en jaarcijfers. ,,Dat is niet verstandig.'' Naar eigen zeggen bevindt Ahold zich in een goede uitgangspositie om te kunnen reageren op de recessie. ,,We zullen blijven letten op de kosten, maar onze focus is om onze klanten te behagen.''
Ondanks een verdere verslechtering van de economische omstandigheden signaleert Ahold in de eerste weken van 2009 geen significante verandering van het koopgedrag van consumenten. ,,De tijd zal het leren'', aldus Rishton. Ahold profiteert ,,een beetje'' van het feit dat consumenten minder buiten de deur eten en hierdoor meer uitgeven in de supermarkten.
Toch is het concern in de ogen van de topman ,,niet immuun'' voor de recessie. Het concern gaf dan ook voor 2009 geen concrete doelstelling voor de brutowinstmarge van de retailactiviteiten. Vorig jaar kwam deze uit op 5 procent, in lijn met de afgegeven marge van 4,8 en 5,3 procent. Op de lange termijn verwacht Ahold wel een brutowinstmarge van de retailactiviteiten van 5 procent te halen. Evenals een omzetgroei van 5 procent.
Ahold behaalde in de laatste drie maanden een bedrijfsresultaat van 285 miljoen euro, 49 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst steeg 9 procent tot 285 miljoen euro. De jaaromzet, die Ahold al eerder bekend maakte, bedroeg 25,7 miljard euro. De behaalde resultaten overtroffen de verwachtingen van analisten.
Niet alleen de Nederlandse activiteiten, die volgens Rishton ,,weer een excellent jaar'' achter de rug hebben, droegen flink bij aan het behaalde bedrijfsresultaat. Ahold voerde naar voorbeeld van de Albert Heijn-keten in de Verenigde Staten een verbeterprogramma door. Prijzen werden verlaagd en meer huismerkartikelen kwamen op de schappen om meer op koopjes beluste Amerikanen naar de winkels te trekken.
Niet zonder resultaat, want de Amerikaanse ketens zagen in de laatste drie maanden het bedrijfsresultaat toenemen. Het bedrijfsresultaat van Stop&Shop/Giant-Landover bedroeg 207 miljoen dollar, 63 procent meer dan in 2007. Ook Giant-Carlisle zag het bedrijfsresultaat stijgen met 25 procent tot 60 miljoen dollar.
Het concern keert in tegenstelling tot andere AEX-fondsen gewoon dividend uit over 2008. Aandeelhouders kunnen 18 eurocent per aandeel tegemoet zien, 12 procent meer dan over 2007. ANP