'Sites providers onduidelijk over beltegoed'
25-07-2014
• leestijd 1 minuten
Veel aanbieders van mobiele telefonie zijn op hun websites onduidelijk over de houdbaarheid van het beltegoed en de manier waarop ze de tarieven afronden bij abonnementen. Dat blijkt uit een inventarisatie van de websites van 13 providers door de Consumentenbond.
Doorklikken
Volgens de consumentenorganisatie zijn vooral Ben, MTV Mobile, Simyo, Tele2, T-Mobile, Vodafone en Youfone onduidelijk over de voorwaarden. ,,Consumenten krijgen deze informatie alleen na veel doorklikken op informatiebuttons, vraagtekens en linkjes.''
Bestelproces
Hi, Hollandsnieuwe, KPN, Simpel, Telfort en Ziggo doen dit een stuk beter met een uitklapscherm aan het begin van het bestelproces, zegt de bond. Die vindt dat providers aan het begin van het onlinebestelproces naast de kosten ook de voorwaarden duidelijk moeten vermelden, zoals wat er gebeurt als de databundel op is.
Geen verbetering
De Consumentenbond bekeek ook de nieuwe abonnementen die KPN, Hi en Vodafone begin juli introduceerden. ,,KPN en Hi hebben afronden op secondes nu doorgevoerd voor alle nieuwe abonnementen'', zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. ,,Maar Vodafone komt slechts met één variant met langer houdbaar tegoed, dat noem ik geen substantiële verbetering.''
Volgens hem zijn er ,,helaas nog steeds geen providers met abonnementen waarbij én wordt afgerond op secondes én het beltegoed een jaar houdbaar is''.
ANP