Prijs wint aan belang bij supermarkt
04-03-2009
• leestijd 2 minuten
Ook supermarktconcerns voelen de economische neergang. Consumenten verruilen duurdere producten voor goedkopere varianten, kiezen vaker voor huismerkartikelen en letten scherp op aanbiedingen. Prijs zal komend jaar een belangrijk instrument zijn voor de grossiers om klanten te trekken en vast te houden.
Waar in andere sectoren zware klappen vallen, hoeven supermarktconcerns nog niet te vrezen voor omzetverlies. Uit woensdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeker GfK bleek dat supermarkten vorige maand 2,2 procent meer omzet hebben geboekt dan in dezelfde maand in 2008.
De groei is echter wel aan het afnemen. In januari steeg de omzet nog met 6 procent. Daarmee openbaren zich de eerste tekenen van veranderend consumentengedrag, ook voor supermarkten. ,,De consument wordt toch wat onzekerder'', aldus hoofdonderzoeker Joop Holla van GfK.
Consumenten zijn gevoeliger voor de prijs van producten, aldus Holla. Supermarkten haken er op in en concurreren vaker met aanbiedingen en acties. ,,Maar van een prijzenoorlog is geen sprake.''
Super de Boer, dat kampt met een imago van dure supermarkt, merkt op de winkelvloer dat consumenten scherp op prijs en acties letten. ,,Consumenten doen steeds vaker boodschappen bij verschillende winkels, afhankelijk van de acties'', aldus topman Jan Brouwer. Het supermarktconcern zal dan ook komend jaar met spaaracties, scherpe aanbiedingen en voordeelverpakkingen de consumenten proberen te verleiden.
Ook grootgrutter Albert Heijn let op de kleintjes. De aanbiedingen tijdens de in januari gehouden Hamsterweken boden grotere kortingen dan in voorgaande edities. Niettemin merkt de marktleider nog weinig van veranderd consumentengedrag. Wel benadrukt het concern in campagnes dat de consument ook voor zeer goedkope boodschappen bij Albert Heijn kan slagen met het Euroshopper-merk en hiervoor niet naar de zogeheten discounters zoals Aldi en Lidl hoeft.
Het huismerk van supermarkten wint aan populariteit en de concerns zetten dan ook in op de promotie ervan. Gemak blijft daarin een belangrijke trend. Supermarkten bieden onder hun eigen merk meer kant-en-klaarmaaltijden, voorgesneden groenten en andere gemaksproducten aan, veelal producten met een hogere winstmarge. Deze trend zal ondanks de recessie doorgaan.
Op langere termijn voorspellen marktkenners dan ook groei voor supermarkten. ING denkt echter wel dat er langdurig druk zal staan op de omzet. De kenners bij de bank voorspellen een omzetgroei in 2009 van 1,8 procent en in 2010 van 0,8 procent.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie van supermarkten, en marktonderzoeker GfK zijn positiever over de groei. Zij verwachten dit jaar een groei van 2,5 en 3 procent. Vorig jaar steeg de omzet met ruim 6 procent, vooral door de hogere prijzen voor grondstoffen die werden doorberekend. Grondstoffen zijn nu vele malen goedkoper, waardoor de omzetgroei zal afnemen.
Bron: ANP