'Piloten onder druk gezet om zo min mogelijk te tanken'
28-12-2012
• leestijd 2 minuten
De Europese organisatie voor verkeersvliegers ECA onderzoekt in hoeverre luchtvaartmaatschappijen hun piloten onder druk zetten om met minder brandstof te vliegen. Dat zei voorzitter Nico Voorbach in reactie op een uitzending van het KRO-programma Reporter, die vrijdagavond wordt uitgezonden.
Ryanair
In het programma zeggen vier piloten van Ryanair dat ze onder druk worden gezet om zo min mogelijk te tanken. Hiermee zou het bedrijf geld willen besparen. In Reporter luiden ze de noodklok. ,,Ik hoop dat er geen crash nodig is om iedereen wakker te schudden'', zegt een van hen in het programma.
'Verontrustend'
,,Dat is verontrustend'', zegt Voorbach. ,,Gezagvoerders moeten altijd onafhankelijk besluiten kunnen nemen over veiligheid.'' Het is volgens Voorbach veiliger om altijd met extra brandstof te vliegen in het geval van vertraging of slecht weer, zodat piloten kunnen uitwijken of langer in de lucht kunnen blijven. ,,Dat geeft piloten de tijd om na te denken en beslissingen te nemen.'' De wettelijke eis is dat vliegtuigen genoeg brandstof aan boord hebben om minimaal een halfuur langer in de lucht te blijven als dat nodig is.
Bonus
De European Cockpit Association (ECA) heeft de verhalen over vliegen met minder brandstof ook over andere luchtvaartmaatschappijen gehoord. Zo zouden er bedrijven zijn die piloten een bonus geven als ze in een jaar minder brandstof gebruiken. Voorbach: ,,We hebben de landelijke verenigingen van verkeersvliegers gevraagd dit te documenteren.'' Zodra er bewijzen zijn, wil de organisatie de kwestie aankaarten bij de autoriteiten en de Europese Commissie.
Diepgravend onderzoek
Ook de Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers maakt zich zorgen. ,,Het is schokkend'', benadrukt voorzitter Evert van Zwol. ,,Collega's voelen zich onder druk gezet om dingen te doen die ze eigenlijk niet willen.'' Hij roept op tot een diepgravend onderzoek.
De Ierse lowbudget luchtvaartmaatschappij Ryanair is vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.
ANP