Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Peiling: Hoe snel en veilig moet internetbankieren zijn?

3 mei 2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
7822 keer bekeken
online bankieren 1127
We stellen je in deze korte enquête een aantal belangrijke vragen over wat jij van jouw bank verwacht in het kader van digitale veiligheid in de strijd tegen cybercrime. Deel je mening met ons!
Oplichting met internetbankieren is helaas aan de orde van de dag. Hiermee kunnen heel grote bedragen worden buitgemaakt door criminelen. Dit heeft alles te maken met de manier waarop het online betaalsysteem is ingericht. Want criminelen hebben óók baat bij snel en makkelijk internetbankieren.
Zoals in het geval van spoofing, waarbij bankklanten worden gebeld door iemand die zich voordoet als een bankmedewerker en hem of haar overtuigt van de noodzaak om geld van de spaar- en betaalrekening direct ‘veilig te stellen’ op een andere rekening. Hiermee raakten slachtoffers vaak in één klap duizenden of tienduizenden euro’s kwijt. En dan ben je (net als bij veel andere vormen van fraude) afhankelijk van coulance van je bank om de schade te vergoeden. Wat verwacht jij van jouw bank in het kader van digitale veiligheid in de strijd tegen online oplichting?

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (30)

WillyGroesbeek
WillyGroesbeek7 mei 2021 - 18:48

Vandaag ook bijna slachtoffer geworden van Spoofing. Ze komen heel professioneel over je ziet zelfs een Rabobank telefoonnummer in jouw display en ze adviseren om het te vergelijken met de Rabo site.

Ton Werts
Ton Werts7 mei 2021 - 17:54

Bij knab kon ik altijd inloggen met gebruikersnaam/wachtwoord/pincode/reader nummer. Super veilig dus maar......kan niet meer. Moet nu met een app. Heb ik (en anderen) alleen een pincode voor nodig. Meer niet. Belachelijk onveilig is dat !!!

marwol
marwol7 mei 2021 - 10:46

via digid inloggen

zeemannetje
zeemannetje7 mei 2021 - 10:44

He, waar is de vragenlijst?

1 Reactie
hidkees
hidkees8 mei 2021 - 8:37

Je moet cookies accepteren, zo werkt dat, schijnt niet anders te kunnen.

Yvonne-909
Yvonne-9097 mei 2021 - 9:53

Welke / waar is de enquête?

1 Reactie
hidkees
hidkees8 mei 2021 - 8:37

Je moet cookies accepteren, zo werkt dat, schijnt niet anders te kunnen.

snaperniksvan
snaperniksvan7 mei 2021 - 9:48

Betaal zoveel mogelijk contant, en wantrouw elk bericht. Bel altijd zelf de persoon terug als er om geld of gegevens wordt gevraagd.
Kost NIETS en scheelt een HOOP.

alk
alk5 mei 2021 - 17:07

Jaren geleden duurde een overschrijving minimaal 1 á 2 dagen. Daar had iedereen een probleem mee. De 4 grootbanken gingen hierin enkele jaren geleden in mee en werd het eerst mogelijk om bedragen naar een tegenregering bij de eigen bank onmiddellijk over te boeken. Later gingen de 4 grootbanken samenwerken en werd onmiddellijk overboeken tussen de 4 banken de norm.
Kortom, door het klagen over de trage overboekingen en doordat de banken de rente van de 2 dagen lang verdwenen gelden van de tussenrekening in de eigen zak staken, hebben de banken de huidige situatie gecreëerd.
Nu er mensen zijn die zo stom zijn om klakkeloos geld te gaan overmaken, zonder ook maar ergens bij stil te staan, is er weer kritiek.
Als geld overgemaakt wordt naar een spaarrekening bij een externe bank of verzekeringsmaatschappij, dient dat, afhankelijk van de spaarbank, voor 13:00 uur tot 16:00 uur te gebeuren. Anders wordt de overboeking pas de volgende dag verwerkt. Een stuk veiliger dus voor de goedgelovigen onder ons.

t.de.jager
t.de.jager5 mei 2021 - 10:34

De banken moeten het veiliger maken.

alk
alk5 mei 2021 - 10:04

Criminelen mogen dan professionals zijn, tegen domheid en goedgelovigheid is geen enkele remedie.
Net zoals ik met mijn portemonnee met contant geld voorzichtig moet zijn, moet ik dat met mijn bankgegevens ook zijn. Ik zie geen enkel verschil tussen een goedgevulde portemonnee open en bloot op mijn tafeltje op het terras te leggen en het laten rondslingeren van mijn bankgegevens. Ze kunnen en zullen alle twee gestolen worden.
Mensen leveren alle gegevens zelf aan. Alle gegevens zijn staan, niet afgeschermd voor vreemden, op de (a)sociale media. Elke enquête waar een kleine kans op een klein prijsje is, wordt naar waarheid met alle gegevens, tot aan de geboorte datum aan toe, ingevuld. Mensen klikken vaak op elke link die ze zien, zonder ook maar even te kijken welke URL er achter zit.
Deze zelf aangeleverde gegevens worden gebruikt voor spoofing. Waarom zal de bank dan voor deze domheid en goedgelovigheid van de slachtoffers moeten opdraaien?
Voorkomen begint al met een goede virusscanner op de telefoon. De goede betaalde virus programma’s hebben ook een anti phising tool. Ikzelf heb tot op heden 3 maal een bericht gehad welke begon met “Hey pap, ik heb een nieuw telefoonnummer enz.”. Gelijk een waarschuwing van mijn virusprogramma dat dit waarschijnlijk een phising bericht zou zijn.

Bij de meeste bedrijven kan je telefonisch alles aan laten passen met alleen naam, adres, postcode, geboortedatum en eventueel BSN. Klantnummer wordt nooit naar gevraagd want die heb niemand paraat.

alk
alk5 mei 2021 - 9:42

Het is niet verstandig om bij een grote bank veel spaargeld aan te houden. De 4 grote banken zijn er om een betaalrekening en een maandloon als buffer aan te houden. Sparen doe je bij een aparte spaarbank of verzekeringsmaatschappij los van één van de 4 grote banken. Deze betalen tot 3 maal meer rente dan de 4 groot banken. 3 maal zoveel als bijna niets is nog steeds erg weinig.
Voordeel is dat er van 2 verschillende banken de inloggegevens buitgemaakt moeten worden om spaargeld naar een betaalrekening over te boeken. Nagenoeg alle banken en verzekeringsmaatschappijen vereisen tweetraps verificatie via sms.

wiekanne
wiekanne5 mei 2021 - 8:39

Je moet je bank voor 100 procent kunnen vertrouwen.Daarom systeem waterdicht maken.B.V als je saldo lager is dan het bedrag wat je hebt eerst overleg met je klant,

Jaappostma
Jaappostma5 mei 2021 - 8:29

Overboekingen niet te snel eerst rekeninghouders een seintje bij grote bedragen

2 Reacties
gewicht
gewicht7 mei 2021 - 17:17

Is voor de bank niet te doen. Er zijn andere methoden, bv dag limiet voor overschrijvingen alsook voor pinopnames en/of pinbetalingen. Doodnormale zaak bij ING . De klant moet gewoon zelf nadenken en de moeite nemen om voorzorg maatregelen te treffen.

gewicht
gewicht7 mei 2021 - 17:25

Dat is voor de bank niet te doen. Er zijn andere methoden, bv dag limiet voor voor overschrijvingen als ook pinopnames en/of pinbetalingen. Doodnormale zaak bij ING De klant moet gewoon zelf nadenken en de moeite nemen om voorzorgmaatregelen te treffen.

peterbee
peterbee5 mei 2021 - 7:55

snel lijkt me minder belangrijk dan veilig. En dat banken schade voor de consument als "eigen schuld "betitelen kan al helemaal niet.

Asimov99
Asimov995 mei 2021 - 7:26

Natuurlijk moet je altijd heel voorzichtig zijn met bankieren, maar je kunt je niet tegen alles beschermen, ook criminelen zijn professionals.. Waarover ik mij het meeste zorgen maak, is het gemak waarmee je van een spaar- naar een betaalrekening kunt overboeken. Criminelen kunnen (al of niet met geweld) je gehele bank- en spaarrekening plunderen en dat moet niet mogelijk zijn. Je moet tenminste een extra wachttermijn of een overboekingslimiet kunnen instellen.

ftd
ftd5 mei 2021 - 7:03

In zie geen enquete

H van Gestel
H van Gestel5 mei 2021 - 6:21

Waarom moet ik bij een bedrijf een wachtwoord aanmaken van 12 karakters (hoofdletters, kleine letters, cijfers, leestekens) terwijl mijn bankomgeving slechts 5 cijfers vraagt? Eenmaal binnen met die 5 cijfers (geen 2e verificatie) kunnen criminelen hun gang gaan.

Jan.T
Jan.T4 mei 2021 - 12:33

Gewoon alles 'contact' betalen en je hebt totaal geen last van 'cybercriminelen'.

hidkees
hidkees4 mei 2021 - 9:33

Banken moeten zo veel mogelijk doen, klanten moeten ook opletten.
Vroeger werd niet-digitaal gefraudeerd, bijv. door pakjes overschrijvingsformulieren (waarmee de klant betalingsopdrachten (handgeschreven) voor de bank maakt) uit brievenbussen te vissen en te gebruiken. (De naam en rekeningnr. van de klant stonden er op en de vereiste handtekening werd zelden door de bank gecontroleerd.)
Er kan trouwens vaak ook contant betaald worden. Maar denk dan eens aan het risico om met een fors bedrag over straat te lopen en in de winkel te staan.

Contentino
Contentino3 mei 2021 - 17:15

Alleen al het feit dat ik cookie,s hier moet accepteren om alles te kunnen zien zegt al genoeg.
Daaaaag privacy !!!!!

aad piraat
aad piraat3 mei 2021 - 14:53

Er is nog nooit een consument (klant) geweest die aan welke financiële instelling dan ook uit eigen initiatief heeft gevraagd om het cashen af te schaffen en in plaats van zijn portemonnee voor zijn goed te controleren en veilige betalingen een elektronisch te mogen gebruiken. Tevens heeft die zelfde klant ook nooit gevraagd of hij de mogelijkheid kon krijgen om onbetaald en tegen de extra bonus van 0 % rente op zijn spaargeld het administratieve werk van de bankmedewerkers mocht overnemen. Zo bezien zijn alle aan het zogenaamde elektronisch bankieren te koppelen voorschriften en systemen die klant stomweg uit tomeloos winstbejag deze klant door zijn strot geduwd. Het moge dan ook aan deze bedenkers duidelijk zijn dat alle hierdoor ontstane gebreken en daaraan verbonden schades voor hun rekening zijn en ruimhartig en ruimschoots betaald kunnen worden uit de hiermee behaalde winsten en in plaats van het schaamteloos opstrijken van vette bonussen. En dan heb ik het nog niet eens over de oplichtings- en woekeraars praktijken van de nota bene met ons belastinggeld overeind gehouden schooier bedrijven. Deze misplaatst arrogante financiële top ratten dienen zich te realiseren dat zij de werknemers zijn van de klant in wiens opdracht zij hun geld mogen bewaren en zich daar in gepaste dienstbaarheid en deemoed naar te gedragen in plaats van het als slaaf behandelen van die klant welke postuum hun werkgever is.

agapon1951
agapon19513 mei 2021 - 12:53

Wat als het gehele betalingsverkeer door externe oorzaken plat komt te liggen, denk b.v. aan iets als een zonnevlam wat niet ondenkbaar is. In 2019 is de aarde er net aan ontkomen door een wenteling van de aarde zelf. De banken zelf zijn ook niet betrouwbaar, neem de woekerpolissen, de oplichting van Dexia, toezichthouders die een falend beleid er op na houden. Kifid dat in vele gevallen in voordeel van de verz. maatschappijen en ook banken (ook al zijn ze in gebreke gebleken te zijn) uitspraken doet die kant nog wal raken. Zelf slachtoffer van alle bovengenoemde instellingen en zo kan meer zaken aangegeven. De vraag is nu onder welke orde vallen deze banken en verzekeringsmaatschappijen die maatschappelijk oplichten met zusterbedrijven die zgn concurrerende zijn maar in feit onder een enkele paraplu vallen?? Tja en dan kom je bij de fraude van oplichters uit het buitenland die je willen plunderen. Persoonlijk zo la verwonderlijk dat b.v. berichten uit een Afrikaans land niet direct geblokkeerd worden of dat het meteen aangegeven wordt waar dit vandaan komt. Er zijn zoveel mogelijkheden die veiligheid kunnen garanderen door blokkeren. Politie moet zich ook actiever opstellen en niet afwachten tot er iets gebeurd voor er ingegrepen wordt. Bij een poging en op grond daarvan aangifte doen is onmogelijk en wordt de bomen het bos ingestuurd, gevolg deze oplichters zijn nu 3 jaar later nog steeds actief. Ikzelf open niet eens berichten die van bank afkomen. De wereld is niet te vertrouwen, de mens ook niet, wees altijd op je hoede (sluit daarbij banken en verzekeraars niet uit, heeft tienduizenden gekost), verslap niet in je argwaan en dit komt van een 70 jarige.

1 Reactie
Contentino
Contentino3 mei 2021 - 17:17

Het moge duidelijk zijn dat zelfs Bol.com nog in die nepmails trapt en braaf €750.000 overmaakt naar een slimme jongen.
Ik had ze bij Bol.com slimmer verwacht.

pk49
pk493 mei 2021 - 11:50

als ik door slechte veiligheid van mijn bank of door spoofing mij geld afhandig is gemaakt, verwacht ik wel een gehele terugbetaling van mijn bank. En regelmatige alerts aan de klanten met waarschuwingen, Vooral gericht op oudere mensen die hier totaal niet mee om kunnen gaan en niet weten te handelen.

t.de.jager
t.de.jager3 mei 2021 - 11:18

Geef nooit je pincode aan iemand anders.!

eskater
eskater3 mei 2021 - 11:18

Dringend verzoek aa n de banken: een apart spoed telefoon voor betere bereikbaarheid, want in geval (van vermoeden van) fraude kun je ze haast niet bereiken, niet per mail (ze geven vaak pas na een week antwoord), niet per telefoon (zoveel wachtenden voor u) Als je wilt chatten binnen de veilige (is ingelogde) bankomgeving meld zich niemand om te chatten etc.
En graag altijd elk bericht dateren met dd-mm-jj want op internet blijken de meeste berichten over storingen niet te gaan over een actuele storing maar over die uit één van de vorige jaren of maanden. Dus dan weet je nog niks

lagerweij
lagerweij3 mei 2021 - 11:03

Het is in de eerste plaats de verantwoording die de klant zelf heeft. Je mag toch inmiddels van iedereen verwachten dat je voorzichtig moet zijn en dat je nergens je bankgegevens mag doorgeven., Geld overmaken omdat je geld in gevaar zou zijn is in de kern al idioot, je zet je geld op de bank omdat het daar veilig is dan is het de verantwoording van de bank om daarvoor te zorgen en niet van de klant. Maar als er echt hele nieuwe oplichterspraktijken komen denk ik dat de bank de klant eerst moet waarschuwen (alle rekeninghouders) en coulant moet zijn en de schade moet vergoeden.

sjannie_4837195
sjannie_48371953 mei 2021 - 10:34

Goedemorgen, Een bank moet ten alle tijden zorgen dat de klanten veilig kunnen bankieren, ook nu het zo snel gaat, er zijn allerlei mogelijkheden met algoritmes om dit te doen. Ze doen allerlei moeite om ons als klant (ons geld) binnen te halen, we zijn als het ware gegijzeld, maar nu de criminele steeds slimmer worden en ons geld afhandig maken doordat de bank in gebreken blijft (zorgen voor veilig bankieren kost geld) zijn ze niet thuis.

anduril
anduril3 mei 2021 - 10:10

Dat krijg je nu van die onzalige cookies.

1 Reactie
rinuszwam
rinuszwam3 mei 2021 - 11:24

Ik , én vele hebben niet gevraagd om cookies ! Dat is alleen in het belang van de vervelende Adverteerders ! Niemand heeft er om gevraagd om zomaar deze reclame op je scherm te krijgen ! Dit geld ook voor de reclame op Radio en TV !! Ik betaal liever een fatsoenlijk bedrag aan luister en kijkgeld ! zoals dat eerder ook in Nederland was !

borg queen
borg queen3 mei 2021 - 9:54

Geen enquête

paul van baak
paul van baak3 mei 2021 - 9:47

Krijg blanco scherm ipv enquête

Mariet Ubaghs
Mariet Ubaghs3 mei 2021 - 9:41

Krijg de enquête niet geopend