Ook horeca moet zich voorbereiden op griep
29-07-2009
• leestijd 2 minuten
Horecagasten maken zich geen zorgen. Wel hebben enkele hotels al maatregelen genomen met het oog op de Mexicaanse griep, weet brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Maar een compleet beeld van hoe de horeca zich op een mogelijke grootschalige uitbraak van de griep in Nederland voorbereidt, heeft de brancheorganisatie niet.
,,Wij hebben geen geluiden gehoord dat gasten wegblijven uit vrees voor de Mexicaanse griep'', zei een woordvoerder van KHN woensdag. Maar de organisatie vindt wel dat ook de horeca zich moet voorbereiden. Om de leden te helpen heeft zij vorige week op haar site een speciaal dossier Mexicaanse griep gemaakt. Daarin kunnen zij informatie vinden over maatregelen die zij kunnen nemen om besmetting te voorkomen, zoals handen vaker desinfecteren. KHN adviseert de leden ook plannen te maken voor het geval dat een groot deel van het personeel ziek is.
Leden kunnen met vragen over de Mexicaanse griep de helpdesk bellen die KHN standaard heeft. De brancheorganisatie houdt vanaf nu per week bij hoeveel en wat voor vragen er binnenkomen. De enkele vragen die tot nu zijn gesteld, gingen vooral over de organisatorische aanpak.
Hotels rond Schiphol hebben al draaiboeken klaarliggen, aldus een woordvoerder van KHN. Ook hebben veel hotels standaardcalamiteitenplannen die zij kunnen aanpassen. In hoeverre dat al gebeurt, kan hij niet zeggen.
Een hotel in Berg en Dal heeft tijdens de Nijmeegse vierdaagse zeven ,,hygiënestations'' geplaatst waar gasten hun handen konden wassen en op hygiënische manier hun neus konden snuiten. Een daarvan staat er nog voor de medewerkers. Dat kan ook voor andere hotels een idee zijn.
Bron: ANP