'Onlinefraude lastig te herkennen'
16-11-2010
• leestijd 1 minuten
Hoewel bijna iedereen in Nederland bankiert via internet, weten maar weinig mensen onlinefraude te herkennen. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond naar de wijze waarop consumenten hun geldzaken beheren.
Een kwart van de mensen controleert niet goed of het webadres bij het afrekenen wel veilig is. ,,Bijna 30 procent controleert niet of bijvoorbeeld de naam van de bank wel juist is gespeld bij het internetbankieren en de helft van de ondervraagden weet niet of zij überhaupt een valse e-mail van de bank kunnen herkennen'', aldus de consumentenorganisatie.
,,Het blijkt lastig om echte websites en mails van namaak te onderscheiden. Consumenten kunnen daardoor gemakkelijk slachtoffer worden van onlinefraude'', aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond in een toelichting. Volgens de organisatie is bijna een kwart van de consumenten wel eens benaderd in een poging tot fraude of oplichting bij internetbankieren en onlinebetalen. Desondanks is het percentage daadwerkelijke slachtoffers niet groot.
Voor online aankopen is volgens de onderzoekers iDeal het populairst, 75 procent van de consumenten betaalt hiermee. Consumenten gebruiken de creditcard vaak bij bestellingen van buitenlandse sites. Vrouwen lijken wantrouwiger te zijn dan mannen en betalen vaker via betaling achteraf met een overschrijving, aldus de Consumentenbond.
Om consumenten te informeren over veilig winkelen op internet is de bond met de website Laatjeniethacken.nl gestart. ANP