NS op matje bij Mansveld om falende Fyra
23-01-2013
• leestijd 2 minuten
De Fyra tussen Amsterdam en Brussel rijdt al dagen niet meer, maar de falende hogesnelheidstrein blijft de gemoederen bezig houden. Dinsdag riep staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) topman Bert Meerstadt van de NS op het matje. De Italiaanse fabrikant van de trein, AnsaldoBreda, bezweert dat de problemen binnen enkele dagen kunnen worden opgelost.
'Situatie onacceptabel'
Mansveld noemde de situatie rond de Fyra in het ,,stevige'' gesprek met Meerstadt onacceptabel. Ze wil dan ook een snelle tijdelijke oplossing en nog deze maand een plan voor een definitieve oplossing. Vrijdag praat ze nogmaals met de NS en met de Belgische vervoerder NMBS.
Ondertussen heeft de NS een aantal maatregelen genomen. Zo is directielid Merel van Vroonhoven vrijgemaakt om een taskforce te leiden die de problemen moet gaan oplossen. Ook is een externe expert ingehuurd om te beoordelen of het materieel van de Fyra weer betrouwbaar te krijgen is.
'Problemen snel opgelost'
De Italiaanse maker van de Fyra, AnsaldoBreda, liet weten dat de problemen binnen een paar dagen opgelost kunnen zijn. Het bedrijf heeft een team techneuten naar Nederland gestuurd om de treinen aan te passen. De problemen zijn volgens AnsaldoBreda vooral ontstaan door sneeuw en ijs. Het zou niet gaan om elektrische of mechanische problemen.
Meerstadt heeft twijfels over de uitspraken van AnsaldoBreda. ,,Dan zie ik hetzelfde zelfvertrouwen dat zij al heel lang in dit proces hebben. Wij vertrouwen daar niet meer op. Daarom willen wij een onafhankelijk oordeel over de trein'', zei hij tegenover RTL Nieuws.
De Fyra vervangt sinds begin december de Beneluxtrein. De nieuwe trein kampte sinds die tijd echter steeds met vertraging en uitval. Toen een Fyra in België vorige week in het winterse weer een stuk plaatwerk verloor, was de maat vol. NS en NMBS besloten de trein niet langer tussen Amsterdam en Brussel te laten rijden.
De Tweede Kamer sprak dinsdag ook over de problemen. CDA en D66 pleitten voor een parlementaire enquête. Ze willen de onderste steen boven in dit ,,rampdossier'', maar kregen nog geen meerderheid achter zich. Ook de SP liet zich kritisch uit. Volgens Kamerlid Farshad Bashir stelt Mansveld zich veel te passief op. ,,U kunt gewoon eisen dat er dit weekeinde nog een goede verbinding is'', zei hij.
Mansveld vindt echter dat ze al meer doet om de problemen op te lossen, dan ze volgens haar verantwoordelijkheid verplicht is. Ze is betrokken en hamert op snelle en goede oplossingen, stelt ze. ,,Ik wou dat ik ijzer met handen kon breken, want dan had er gisteren alweer een trein gereden.''
De staatssecretaris sprak verder de verwachting uit dat binnen twee weken acht keer per dag een intercity gaat rijden tussen Amsterdam en Brussel. Die gaat dan niet over het snelle spoor van de Fyra, waardoor de kans groot is dat deze trein ook Den Haag aan zal gaan doen. Daarnaast zullen de huidige treindiensten tussen Antwerpen en Roosendaal blijven bestaan. ANP