Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

NPCF Meldweek Hulpmiddelen

26-05-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Orthopedische schoenen, beenprotheses en blindengeleidehonden. Veel mensen hebben in hun dagelijks leven een hulpmiddel nodig. Het aanvragen verloopt helaas niet altijd zo soepel.
De NPCF, de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie krijgt steeds meer signalen binnen dat mensen problemen hebben met het aanvragen van hulpmiddelen. Het gaat om het verkrijgen van hulpmiddelen via zowel de Zorgverzekeringswet als via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het is voor mensen vaak onduidelijk onder welke wet een bepaald hulpmiddel valt. Soms is er ineens nog een indicatie nodig. En vaak blijken hulpmiddelen ook helemaal niet meer vergoed te worden.
Door veranderingen in de zorgverzekeringswet en de invoering van de WMO ziet de NPCF dat het verkrijgen van hulpmiddelen steeds meer versnipperd geregeld is. Ook zijn verzekeraars door bulkcontracten steeds meer op de prijs gaan letten. Dit gaat ten koste van de kwaliteit. Ook fysiotherapeuten, ergotherapeuten en verpleegkundigen lopen tegen deze problemen aan.
De NPCF maakt zich zorgen of er niet aan de verkeerde kant bezuinigd wordt. Uiteindelijk zijn hulpmiddelen er om mensen langer deel te laten nemen aan het alledaagse leven. Daarom organiseert de NPCF samen met beroepsorganisaties een meldweek. Iedereen kan een klacht indienen: patiënten zelf, familie en mantelzorgers, maar ook de beroepsgroep zelf. Door het verzamelen van klachten wil de NPCF de aard en de omvang van het probleem bepalen. Dan wordt duidelijk wie hierop kan worden aangesproken. Ook wil de NPCF de toezichthouder, de Nederlandse Zorgautoriteit, vragen om te onderzoeken of mensen op het gebied van hulpmiddelen krijgen waar ze volgens de wet recht op hebben. Als dat niet goed gebeurt, moet de Nederlandse Zorgautoriteit ingrijpen, vindt de NPCF.
Ondervindt u ook problemen bij het aanvragen van hulpmiddelen. Dan kunt u vanaf maandag uw klacht indienen bij de NPCF via het telefoonnummer 030-29 16 777 of per mail meldpunt@consument-en-zorg.nl . Kijk voor meer informatie op de website www.npcf.nl .
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor