Nieuwe tarieven ziekenhuizen wekken verbijstering
17-06-2005
• leestijd 3 minuten
Sinds april berekenen ziekenhuizen nieuwe tarieven voor de zorg die ze leveren. Dat leidt tot onduidelijke facturen en onaangename verrassingen.
Voor een kort consult of een eenvoudige behandeling moet opeens rond 200 euro betaald worden – en op de rekening staan allemaal posten die niets te maken lijken te hebben met de behandeling die iemand feitelijk heeft ondergaan.
Neem mevrouw Jansch. Na een langdurige verkoudheid bleef ze alsmaar doof aan een oor. De KNO-arts liet haar weten dat de klacht vanzelf wel over zou gaan. Binnen een paar minuten stond ze weer buiten. Een paar weken later komt de rekening: € 194,36 . Dat was schrikken. Helemaal verward raakte mevrouw Jansch door de posten die op de rekening stonden: radiologie, pathologie, microbiologie en anesthesiologie. Die rekening kan niet voor mij zijn, dacht ze nog.
Rekeningen met 'bijsluiter'
In een toelichtende brief (bijsluiter) werd aangegeven dat er sprake was van een nieuw berekeningssyteem. Details konden gevonden op de site van het College Tarieven Gezondheidszorg. Meneer Jansch is een middag bezig geweest om te onderzoeken hoe hij er op die site achter kon komen wat voor behandeling zijn vrouw nu gekregen had en waar al die posten vandaan kwamen. Maar hij werd er niet wijzer.
Kassa ging met hem naar het ziekenhuis om verhaal te halen. Hij kreeg te horen dat het allemaal te maken had met een nieuwe berekeningswijze op basis van diagnose/behandel combinaties (DBC’s). Voor elke diagnose en behandeling worden sind april gemiddelde kosten per patiënt berekend. De klacht van mevrouw Jansch kan soms leiden tot nader microbiologisch onderzoek, het kan nodig zijn om een röntgenfoto (radiologie) te maken en in een enkel geval zal er zelfs operatief ingegrepen moeten worden (anesthesie).
Al die kosten worden over alle patiënten met die klacht omgeslagen, vandaar dat ze op de nota terug te vinden zijn. Bovendien moet mevrouw Jansch ook meebetalen aan de algemene ziekenhuiskosten. Die kosten werden vroeger vooral gestopt in de ligdagen van opgenomen patiënten en worden dus nu doorberekend aan iedereen die van ziekenhuiszorg gebruik maakt.
Bovenop die ziekenhuiskosten komt nog een z.g. verrekeningspercentage. Dat is voor elk ziekenhuis verschillend en kan liggen tussen de – 3,75 en + 63,67 % in gewone ziekenhuizen. Een compleet overzicht van de verrekeningspercentages per ziekenhuis vindt u in onderstaande tabel.
No-claim
Kan u het nog volgen? Misschien niet. Maar merken doet u het des te meer. Met één bezoekje aan het ziekenhuis raken de meeste mensen hun no claim ( € 250 die u terug krijgt als u in een jaar geen ziekenhuiskosten maakt) of eigen risico meteen kwijt.
Om nog meer helderheid te krijgen gingen we met een andere patiënte en haar rekening naar minister Hoogervorst van Volksgezondheid. Zij laat altijd haar oor uitspuiten door een KNO-arts. Vorig jaar kostte dat nog € 65 en nu opeens € 235, vijf keer zo veel dus . Vijf minuten is ze binnen geweest. Ook zij dacht dat die nota een vergissing was.
Hoogervorst: "zorg is duur"
Volgens meneer Hoogervorst ligt de kern van het probleem in het feit dat ziekenhuiszorg heel duur is en dat die nu aan iedereen wordt doorberekend. Aan de hoogte van de nieuwe rekeningen wil hij dus niets doen. Hij zegde wel toe dat hij de rekeningen eenvoudiger gaat maken, zodat die minder vragen oproepen. En hij gaat ook kijken naar de enorme verschillen in de verrekeningspercentages tussen ziekenhuizen, die de rekening dus extra duur kunnen maken.
Frank Heemskerk, Tweede Kamerlid van de PvdA vindt dat onvoldoende. Hij vindt dat in ieder geval de verrekeningspercentages niet meegeteld moet worden voor de no claim. Dat zijn bedragen waarvan niemand kan uitleggen waarvoor ze bedoeld zijn – dus die moeten niet meegerekend worden, vindt hij. En net als zijn VVD-collega Edith Schippers wil hij dat voor de heel eenvoudige consulten zoals de twee voorbeelden in Kassa, gereduceerde tarieven komen.
Patiëntenfederatie verzamelt klachten
Intussen inventariseert het Nederlandse Patienten en Consumentenplatform de klachten over deze nieuwe tarieven. Het Platform wil op grond van concrete nota’s uitzoeken waar de nieuwe tariefstructuur onrechtvaardig uitpakt.
U kunt bellen met het meldpunt direct na de uitzending en op maandag, dinsdag en donderdag tussen 10.00 en 16.00 uur:
Andere relevante sites:
*Reageer op dit onderwerp
FORUM