Nederlandse Energie Maatschappij schrapt telefonische klantenwerving
17-07-2009
• leestijd 1 minuten
De Nederlandse Energie Maatschappij (NL Energie) is sinds 2 juli gestopt met de veelbesproken manier van klantenwerving: telemarketing. Volgens de twee directeuren van het bedrijf heeft de stop drie redenen.
Één van de redenen is de kritische vraagstelling van onder andere de Tweede Kamer. Vooral de verkooptechniek die agressief zou zijn en klanten tegen hun wil aan het bedrijf zou binden, stuitte tegen de borst.
Een andere reden is volgens NL Energie het succes van de televisiecampagnes met respectievelijk Natasja Froger en Maurice de Hond. Beide bekende Nederlanders hebben de energiemaatschappij al ruim 100.000 klanten opgeleverd.
De laatste reden heeft ermee te maken dat de Nederlandse consument 'belmoe' wordt. NL Energie zegt in het verleden de grootste opdrachtgever van de telemarketingbranche te zijn geweest. De gemiddelde Nederlander werd door het bedrijf zo'n 2,5 tot 3 keer per jaar gebeld.
De Nederlandse Energie Maatschappij heeft minister van der Hoeven van Economische Zaken inmiddels op de hoogte gesteld. Ondanks het veranderde beleid wordt NL Energie nog in de gaten gehouden door toezichthouders van de OPTA en de Consumentenautoriteit. Het vermoeden bestaat dat NL Energie regels van het consumentenrecht heeft overtreden.
Bron: AD.nl