Nederlander drinkt liefst eigen koffie op vakantie
10-08-2009
• leestijd 1 minuten
Super de Boer deed onderzoek naar de vakantieboodschappen van Nederlanders. Twee op de drie Nederlanders neemt etenswaren en/of drank mee naar hun vakantiebestemming. Opvallend is dat 64% van de Nederlanders als eerste aangeeft koffie mee te nemen.
Naast koffie nemen de meeste Nederlanders snoep, broodbeleg, pakjes drinken en niet te vergeten de gedroogde kruiden(molen) met peper, zout, paprika- en knoflookpoeder mee op vakantie.
Nederlanders die in Nederland op vakantie gaan nemen meer eten mee dan zij die naar het buitenland afreizen. Waarom nemen Nederlanders zoveel mee? 'Overbrugging' is het belangrijkste motief voor het meenemen van etenswaren en/of drank naar de vakantiebestemming. Het betreft vooral de overbrugging van de reis en de eerste avond en eventueel de eerste dagen.
Maar toch spelen ook andere motieven een belangrijke rol: 'lekkerder (want bekender)', goedkoper en zekerheid met betrekking tot de verkrijgbaarheid (vooral typisch Nederlandse producten als hagelslag, pindakaas, drop, etc.).
Zes procent van de ondervraagden heeft minder vertrouwen in producten die ze niet kennen en neemt daarom hun vertrouwde huismerkproducten mee. De Nederlander blijkt echter het experiment niet te schuwen. 87% Gaat naar de buitenlandse supermarkt en hiervan probeert ruim driekwart wel eens of regelmatig wat nieuws of onbekends uit. 12% Gaat zelfs graag op ontdekking uit hoe onbekende merken en producten smaken. Onder het motto 'leuk, en hoort erbij als je in het buitenland bent', probeert 64% in het buitenland vaak nieuwe dingen uit.
Bron: Super de Boer