Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Moeite met internetbankieren of andere digitale diensten? Laat het Kassa weten!

01-03-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2058 keer bekeken
  •  
oudere senior internet computer 1127

Kassa zoekt mensen die moeite hebben met digitale diensten of hier helemaal niet meer aan mee kunnen doen. Ben jij of ken jij zo'n iemand in je nabije omgeving?

Het gaat bijvoorbeeld om internetbankieren of allerlei overheidsdiensten waar je zonder computer of smartphone niet in komt. Alternatieven zijn er niet, of worden steeds moeilijker te bereiken. Er zijn immers steeds minder banken en het bellen van de overheid is lastig, tijdrovend en vaak onbevredigend.

Wie kent er mensen die hiermee worstelen? En die mee willen werken aan het realiseren van een onderwerp voor Kassa? Laat het ons weten! Dat gaat, ondanks de aard van de oproep, het makkelijkst per mail. 

Mail uw reactie naar kassa@bnnvara.nl en vermeld er uw telefoonnummer bij. Alvast bedankt!

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (23)

Mariet22
Mariet229 mrt. 2023 - 5:02

Mijn broer en schoonzus hebben de grootste moeite met alles wat internet betreft. Ik help ze geregeld met alles. Ze houden de vakbond aan omdat als ik hun niet meer kan hel helpen met bijv. Hun belasting, zij terug kunnen vallen op hulp bij de bond. Het wordt voor ouderen steeds moeilijker. Vroeger werd hier of daar nog weleens cursussen gegeven door gemeente. Hierdoor kon je je kennes op peil houden of aanvullen. Het wordt echt steeds lastiger. Vr.groet Mariet Oppers 0649934949

Jan.T
Jan.T2 mrt. 2023 - 14:44

Wat ING doet is helemaal schandalig. Je kunt alleen nog maar op afspraak langskomen bij hun bankfiliaal en deze wordt je per E-mail toegestuurd. Ook sturen ze een brief met de mededeling dat de rentepercentages op 1 maart gewijzigd worden. Maar je moet op internet gaan kijken wat de nieuwe percentages zijn aldus de brief. Een tip voor ING: Zet de nieuwe percentages 'gewoon' in de brief.

Didier123
Didier1232 mrt. 2023 - 13:26

Dankzij digitalisering kon mijn hoogbejaarde moeder (nu 90 jaar) nog betrekkelijk lang diverse zaken zelf regelen. Toon alle papieren rompslomp haar teveel werd, bleef ze haar bank- en belastingzaken grotendeels zelf doen, op haar Apple iPad. Nu doe ik alles voor haar, ze kan niks meer zelf, ook niet met papier. Dankzij digitalisering doe ik dat allemaal thuis en in het weekend, appeltje eitje. Voor bijna alle mensen in haar zorginstelling geldt hetzelfde. Die kunnen ook niks meer zelfstandig. Hun mantelzorgers hebben allemaal veel gemak van digitalisering.

Mabelle
Mabelle2 mrt. 2023 - 11:25

De mensen die hier klagen dat ze geen 'dure' mobiel (simpele is al te koop voor 40/50 euro) willen kopen om te kunnen inloggen bij DigiD, hebben niet eens de moeite genomen even te kijken bij de uitleg hierover. Ze weten dus helemaal niet waar ze over praten. Uitleg: Sms-controle Log veilig in met 2 stappen via een sms-code, met of zonder mobiele telefoon. Zo beschermt u uw persoonlijke gegevens nog beter. Voeg daarom uw mobiele of VASTE NUMMER toe aan uw DigiD-account en activeer inloggen met sms-controle. Heeft u een DigiD en is sms-controle geactiveerd? Dan kunt u gesproken sms instellen. - Log in op Mijn DigiD (op moment van mijn reactie overbelast, dus even een weekje wachten) - Kies onder Met gebruikersnaam en wachtwoord voor Meer details. - Klik op Gesproken sms aanzetten. - Selecteer Ik wil gesproken sms-berichten ontvangen. - Klik op Opslaan. Voortaan wordt u automatisch gebeld en wordt de sms-code uitgesproken. Deze code is 15 minuten geldig. Gebruik altijd de laatst gestuurde code.

7 Reacties
agie _ bu
agie _ bu2 mrt. 2023 - 11:56

Om een aanvraag bij het noodfonds energie te kunnen doen heb je toch echt een telefoon met een zeer actueel besturingssysteem nodig. En volgend jaar kun je weer wat nieuws kopen. Zo gaat het al jaren!

Mabelle
Mabelle2 mrt. 2023 - 12:01

@agie Binnenkort is er voor een aanvraag bij het Noodfonds een desktopversie beschikbaar.

agie _ bu
agie _ bu2 mrt. 2023 - 12:06

Klopt zou er eind Februari zijn , inmiddels Maart maar nog niet beschikbaar. Misschien wachten ze totdat het potje leeg is en het dus geen zin meer heeft!

Mabelle
Mabelle2 mrt. 2023 - 12:54

Nee, Agie, de desktopversie zou VERMOEDELIJK eind februari gereed zijn. Eind februari was dus GEEN definitieve datum! De aanvraagtermijn is bovendien ook een maand verlengd. [edit - redactie, houd het vriendelijk en inhoudelijk]

 (Bewerkt door redactie)
agie _ bu
agie _ bu2 mrt. 2023 - 13:47

[edit - red.] Realiseer je je eigenlijk wel dat niet iedereen de luxe heeft van "even een weekje wachten" Misschien omdat hij zijn teruggave gewoon hard nodig heeft of iemand geregeld heeft om hem te helpen en die volgende week niet beschikbaar is om wederom een kans te wagen? Kijk als je alles digitaal moet doen mag je toch verwachten dat dat ook mogelijk is wanneer het jou uitkomt? Dat was vroeger namelijk geen probleem , wat is er dan verbetert? Een beetje meer inbeeldingsvermogen zou je wel sieren denk ik!

 (Bewerkt door redactie)
Mabelle
Mabelle2 mrt. 2023 - 14:40

Nou, Agie hoe kom je er bij dat ik niet kan inloggen op DigiD? Maar eens goed lezen wat ik schrijf. Het is je eigen keuze om geen smartphone (of eentje uit de oude doos) te gebruiken, en ja dat heeft consequenties. Je bedoelt dat mensen het hard nodig hebben om vakantie te kunnen boeken?

agie _ bu
agie _ bu2 mrt. 2023 - 15:32

Nou Mabelle wat je schrijft is toch echt; "Log in op Mijn DigiD (op moment van mijn reactie overbelast, dus even een weekje wachten)" Volgens mij betekent overbelast toch echt dat je niet kunt inloggen en je zaakjes regelen. Nu je hierdoor tijd over hebt kun je toch mooi je frustraties over ouderen hier ventileren? Nee ik bedoel dat er mensen zijn die echte rekeningen moeten betalen , maar misschien ben je daar nog te jong voor. Zeker is echter dat ook jij ouder word. Overigens ben ik een groot voorstander van digitalisering , maar daarvoor is een mobiele telefoon echt niet noodzakelijk.

agie _ bu
agie _ bu2 mrt. 2023 - 11:19

Bij Oxxio verlangen ze nu opeens een foto van je meterstand. Bij Aegon kan ik zonder mobiele telefoon niet meer inloggen. Bij Praxis krijg je de korting alleen als je een mobiele telefoon met hun app erop hebt. Bij het terras staat dat je alleen maar met pin kunt betalen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Je hebt het in ons "gave landje" inmiddels wel heel moeilijk gekregen als je niet de hele dag met een telefoon in je hand en een verdwaasde blik in je ogen rond wilt lopen. Maar om modern te eindigen: Old Lifes Matters , toch?

1 Reactie
Mabelle
Mabelle2 mrt. 2023 - 11:28

Smartphone hoef je niet in je hand te houden, kan ook in jaszak of tas. En is ook prima mogelijk zonder verdwaasde blik.

gerard500
gerard5002 mrt. 2023 - 8:58

het word steeds moeilijker internet bankieren doe het liever niet geef maar gewoon briefen per post en bang voor oplichting

vrijheid2013
vrijheid20132 mrt. 2023 - 0:26

ik wil niet aan een mobiel maar wordt nu gedwongen omdat ik zonder mobiel niet meer mijn DIGI D kan gebruiken

1 Reactie
agie _ bu
agie _ bu2 mrt. 2023 - 11:04

Bij Digi D kun je gewoon met een vaste telefoon inloggen. Je krijgt dan een gesproken SMS. Maar ja hoe lang ze dat nog aanbieden??

praat mee
praat mee1 mrt. 2023 - 20:01

internet bankieren met mijn windows 7 wordt afgeraden

tenormin
tenormin1 mrt. 2023 - 12:09

Het word inderdaad moeilijker en moeilijker om als oudere nog iets zelfstandig te kunnen doen, zoals b.v. internetbankieren en de Belasting invullen. Nu heeft met weer een nieuwigheid bedacht: je ontvangt, na de DigiD een sms of iets dergelijks. Ik heb geen mobiele telefoon, ga zo'n duur apparaat ook niet aanschaffen, doodeenvoudig omdat ik aan huis gebonden ben en een vaste telefoon voor mij voldoende is. Ik lees veel op de Kassa site dat oudjes niet met hun tijd meegaan, maar het wordt echt wel moeilijk gemaakt voor die oudjes.

jantm
jantm1 mrt. 2023 - 10:53

Ik maak nu gebruik van een e.dentifier. De banken willen daar om voor mij duistere rede van af. We moeten nu een QR code gebruiken op de mobiel. Veel ouderen hebben hier een probleem mee. Hier geldt weer: U bent klant, leuk voor ons en jammer voor U. De beste optie is over te gaan naar Regio Bank waar je nog persoonlijk contact hebt. Misschien helpt dat!!

1 Reactie
agie _ bu
agie _ bu2 mrt. 2023 - 13:58

Het zou zeker helpen als je met behoud van je rekeningnummer over zou kunnen stappen. Anders wordt het een heel gedoe!

Johscha
Johscha1 mrt. 2023 - 10:36

De ING. heeft enigetijd terug bedacht dat een combi rekening ( mijzelf + mijn vrouw) extra geld per maand zou kunnen opbrengen .En nawel ze brachgen dat in prakrijk en dat ging ons € 1,10 per maand extra kosten. Nu ging p/mnd. ook de faktuur met 0,85 p/mnd.weer omhoog. Zodoende betalen wij nu al € 4, 95 per maand !!! Blijft dit zo aan de gang ?

Johscha
Johscha1 mrt. 2023 - 10:14

Voorbeeld : Wij zijn bij VGZ. verzekert. Het kost ons € 1,10 per minuut om de klantenservice te bellen over facturen. Een e-mail adres kunnen we niet vinden en het gratis nummer in hun website info werkt niet. Wat nu. ?

1 Reactie
praat mee
praat mee1 mrt. 2023 - 19:59

overstappen naar een andere zorgverzekeraar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!