Meubelzaken zitten fout met voorwaarden
16-02-2009
• leestijd 2 minuten
Meubelzaken begaan veel overtredingen in hun algemene voorwaarden. Ze doen de klanten tekort door verboden clausules over lange leveringstijden, korte garantieperiodes en beperkte aansprakelijkheid.
Dat kwam aan het licht door onderzoek door de Consumentenautoriteit samen met haar Belgische en Luxemburgse zusterorganisaties. De resultaten zijn maandag bekendgemaakt bij het secretariaat-generaal van de Benelux in Brussel.
Bij vier woonwinkels met samen honderdnegentig vestigingen in Nederland, zijn 38 overtredingen gevonden in de algemene voorwaarden. Zo gaf menige winkelier zichzelf een onredelijk lange of vage leveringstermijn, wat onwettelijk is.
Ook meldden de algemene voorwaarden nogal eens dat het geleverde product niet hetzelfde hoefde te zijn als het bestelde. Maar de consument heeft daar wel degelijk recht op.
De winkeliers beperkten ook te vaak hun aansprakelijkheid en eventuele schadevergoedingen. De garantie lieten ze nogal eens onterecht ingaan op de factuurdatum in plaats van de leverdatum. In België en Luxemburg bleken dezelfde problemen. In België was een op de vier winkeliers in de meubelbranche in overtreding met levertijd en garantietermijn.
,,Door onder meer te zorgen voor betrouwbare algemene voorwaarden hopen de consumententoezichthouders de Benelux-consument meer vertrouwen te bieden bij het doen van grensoverschrijdende aankopen'', aldus de diensten.
De Consumentenautoriteit, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, overweegt eind dit jaar opnieuw samen te werken met de Belgische en Luxemburgse diensten bij een grootschalige controle van een branche.
Volgens de Consumentenbond omvat het onderzoek alleen bedrijven die eenzijdige algemene voorwaarden hanteren. De meerderheid van de meubelzaken in Nederland (60 procent) is aangesloten bij de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW). Die hebben tweezijdige voorwaarden, waarbij juist het consumentenbelang is gewaarborgd. Volgens een woordvoerster van de CBW loopt zelfs 65 procent van de transacties via de branchevereniging. De CBW heeft een goede klachtenprocedure, met een goede geschillenbemiddeling.
Bron: ANP