Met kortingsbon volop naar het pretpark
24-07-2009
• leestijd 2 minuten
De recessie krijgt nog weinig vat op de pretparken en kermissen in Nederland. De bezoekersaantallen lopen in ieder geval niet terug. Wel melden opvallend veel mensen zich dit jaar met een kortingsbon bij de kassa's. Dat constateren onder meer Walibi, dierenpark Emmen, de Efteling, Beekse Bergen en de Bond van Kermisexploitanten, Bovak.
,,Mensen willen wel, maar het liefst voor een paar euro minder'', zegt directeur Bart de Boer van de Efteling. Zo had het sprookjespark samen met Albert Heijn (AH) een spaaractie waarbij consumenten 8 euro korting kregen. ,,Die actie hebben we al eerder gehouden, maar die liep nu veel beter.''
Dierenpark Emmen, jaarlijks goed voor 1 tot 1,2 miljoen bezoekers, meldt ,,veel respons'' op een spaaractie met Super de Boer voor een kortingskaartje. Om mensen tot een nieuw bezoek te verleiden, moet door de huidige economische tijden meer worden gedaan, zegt een woordvoerster.
Walibi zegt dat opvallend veel mensen zich melden met bij een pakje kauwgom gespaarde kortingsbonnen. Safaripark Beekse Bergen zag in de periode van januari tot en met vorige week 15 procent meer bezoekers met kortingsbonnen in de hand. ,,Terwijl daar vorig jaar ook al een stijging in te zien was'', aldus een woordvoerder. ,,Het scheelt 20 tot 30 procent op de entreeprijs.''
Bij Beekse Bergen lijkt het erop dat de korting aan de kassa in het park wordt uitgegeven aan eten en drinken of souvenirs. ,,Daar zien we de uitgaven met 15 tot 20 procent stijgen.''
De Efteling moet het behalve van de kortingsacties ook hebben van de marketing. ,,We hebben behoorlijk in de markt zitten te roeren'', zegt De Boer. De draak in de kast kan geen televisiekijker ontgaan zijn. ,,En we hebben de AH-actie gehad en daarnaast ook nog een actie in samenwerking met regionale dagbladen.'' In Kaatsheuvel wordt per bezoeker wel minder uitgegeven aan hapjes, drankjes en souvenirs.
Ook Madurodam (bijna 700.000 bezoekers per jaar) merkt dat de Nederlander daarop bezuinigt. Volgens directeur Peter Verdaasdonk gaat het om ,,enkele procenten'' omzetverlies. ,,Geen drama'', zegt hij, hoewel zijn miniatuurpark niet meer bezoekers trekt dan vorig jaar. Vooral Amerikaanse en Engelse toeristen laten het afweten.
,,Bij ons worden de lagere bestedingen ruimschoots goedgemaakt door de hogere bezoekersaantallen'', riposteert Efteling-directeur De Boer. In het voorjaar zag de Efteling een kwart meer bezoekers. ,,En die trend zet door.''
Het Efteling-hotel is andere koek. ,,In alles waar zakelijk bij komt kijken, hebben we problemen, aldus De Boer. Het hotel moet het voor de helft hebben van zakelijke klanten. ,,Daar zit ernstig de klad in.'' Beekse Bergen onderschrijft die trend. ,,Er zijn veel minder bedrijfsuitjes. Daar bezuinigen bedrijven als eerste op.'' Ook Walibi ziet dit. ,,Maar we hebben meer particulier bezoek.''
Zelfs op de kermissen in het land zijn kortingsacties de trend. ,,Zoals vier halen twee betalen'', zegt een woordvoerster van de branchevereniging. Volgens de Bovak komen er meer mensen, maar zijn ze wel afwachtend. ,,Ze blijven langer en genieten, ook zonder iets uit te geven.''
Bron: ANP