Meldpunt voor klachten over IGZ
17-01-2012
• leestijd 2 minuten
Tros Radar begint samen met de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer een meldpunt voor klachten over het functioneren van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Volgens het tv-programma schiet de inspectie schromelijk tekort in het toezicht op de gezondheidszorg in Nederland.
Tros Radar zei maandag dat het al honderden klachten heeft binnengekregen. Mensen die hun beklag doen bij de IGZ worden vaak niet gehoord, aldus de programmamakers.
Technocratisch
Ombudsman Brenninkmeijer noemde in de uitzending de inspectie ,,technocratisch''. Ze houdt te weinig rekening met patiënten en nabestaanden, vindt hij. Hij noemde de inspectie ,,ook vaak heel traag''.
Onjuist
De IGZ zegt in een reactie dat de bewering dat de inspectie niet goed zou functioneren pertinent onjuist is. Er zijn in het verleden wel dingen misgegaan en dat zal zo nu en dan nog wel gebeuren. Het probleem is echter dat er een verschil is tussen wat de inspectie wettelijk hoort te doen en wat de verwachting is die burgers en delen van de politiek daarover hebben.
Algemeen belang
In een verklaring stelt de IGZ dat ze in de eerste plaats het algemeen belang bewaakt en niet individuele belangen. Ze heeft daar echter wel oog voor en grijpt direct in bij ernstige situaties. Maar de afhandeling van individuele klachten hoort wettelijk gezien eerst bij de zorginstellingen en zorgverleners. Alle zorginstellingen zijn verplicht een onafhankelijke klachtencommissie te hebben, aldus de verklaring.
Zorgsystemen
De IGZ kijkt meer of de zorgsystemen goed functioneren en het gevaar voor patiënten is daarbij het vertrekpunt. Als iets een eenmalig incident is, bijvoorbeeld bij een menselijke fout waarvan niet wordt verwacht dat die nog een keer wordt gemaakt, onderneemt de inspectie in principe geen actie. Hoe groot de gevolgen voor een patiënt ook mogen zijn, staat in de verklaring.
ANP