Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Meer schade door phishing

26-11-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
phishing fraude 1127

De geleden schade door phishing is opnieuw toegenomen, blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging en de Nederlandse vereniging van Banken. Dat meldt de NOS. Bankklanten verloren in de eerste helft van dit jaar 3,1 miloen euro, ten opzichte van 2,4 miljoen vorig jaar.

Pinpas omruilen

Ook bankpasfraude is toegenomen. Die steeg van 2 miljoen in de eerste helft in 2018 naar 2,6 miljoen dit jaar. De helft van alle bankpassen wordt opvallend genoeg via internet gestolen. Gewiekste oplichters krijgen het in dat geval voor elkaar om klanten online hun pincode te laten invullen. Zogenaamd moet hun pinpas worden omgeruild, waarna ze hun ‘oude’ pas per post opsturen naar de oplichters.

Sms’jes en WhatsApp

Volgens de Betaalvereniging wordt phishing voor oplichters steeds makkelijker en goedkoper. Dat is een verklaring voor de toename. Steeds vaker krijgen slachtoffers sms’jes of WhatsApp-berichten. De oplichters doen zich in veel gevallen voor als bekenden en schetsen een zogenaamd noodgeval waardoor ze snel geld nodig zouden hebben.

Nep-betaalverzoekjes

In sms’jes wordt vaak de suggestie gewekt dat er een groot bedrag zou worden afgeschreven. Vervolgens komen slachtoffers op een frauduleuze website terecht. Ook nep-betaalverzoekjes blijven populair. Het schadebedrag door phishing is na een jarenlange afname juist weer toegenomen. Vorig jaar verviervoudigde het bedrag zelfs.

Bron: NOS
Bekijk hier ons phishingdossier, waar we alle binnengekomen voorbeelden bijhouden. Zelf een mail/sms ontvangen? Mail naar kassa-online@bnnvara.nl

Meer over:

phishing, fraude, schade
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!