Lufthansa zet meer in op goedkope vluchten
20-09-2012
• leestijd 1 minuten
De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa snijdt verder in de kosten door haar regionale bedrijfsonderdeel samen te voegen met budgetdochter Germanwings. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend. De ingreep moet ertoe leiden dat weer winst wordt gemaakt op korte vluchten.
Efficiënter vliegen
Door de interne fusie komen alle Europese en binnenlandse routes van Lufthansa, behalve die op de intercontinentale knooppunten Frankfurt en München, begin volgend jaar onder één paraplu. Dat leidt volgens topman Christoph Franz tot een enorme verbetering van de efficiëntie.
De nieuwe onderneming krijgt Keulen als thuisbasis. Over de naam is nog geen beslissing genomen. Lufthansa verwacht dat de budgetdochter in het eerste jaar van haar bestaan 18 miljoen passagiers zal vervoeren. In totaal vliegen circa 106 miljoen passagiers per jaar met Lufthansa.
Air France
Lufthansa is niet de enige Europese luchtvaarder die met lagere kosten en goedkopere tickets de concurrentie met echte prijsvechters aan wil gaan. Air France, het Franse zusterbedrijf van de KLM, kondigde eerder dit jaar aan dat de goedkopere dochter Transavia France een prominentere plaats krijgt.
Demonstraties
De reorganisatie is zeer tegen de zin van het personeel van Lufthansa, dat vreest dat de arbeidsvoorwaarden zullen worden uitgekleed. Eerder deze maand botste de luchtvaartmaatschappij al met ontevreden werknemers. Acties van het cabinepersoneel dat meer loon eiste, leidden tot honderden annuleringen.
Bron: ANP