Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Lokkertje Phone House: Telfort mobiel breedband

10-02-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
In september en oktober lokt The Phone House klanten om voor slechts 30 euro een mobiel breedband internetabonnement af te sluiten bij Telfort. Een mooie aanbieding, omdat dergelijke mobiele internetabonnementen tot voor kort niet voor onder de 50 euro te koop waren.
Enkele duizenden mensen namen het abonnement en konden overal in Nederland tot grote tevredenheid snel internetten. Echter begin oktober ontstaat er een probleem. Er kan geen verbinding worden gemaakt, en als het wel lukt, is de snelheid uitermate traag. De klantenservice van Telfort meldt dat er een storing is en kan verder niet helpen.
De volgende dagen blijft de snelheid bij alle abonnees uitermate laag. Waar snelheden tot 1,8mb/s beloofd waren (via de zogeheten HSDPA-standaard), krijgen klanten hooguit een snelheid van 20 kb/s. Ruim 100 maal trager!
Bij navraag meldt Telfort aan Kassa dat er inderdaad een storing  is geweest en dat de snelheid snel weer maximaal 384 kb/s zal zijn. De beloofde UMTS-snelheid, maar bij het abonnement waren veel hogere snelheden beloofd. Volgens KPN (eigenaar van Telfort) is er door The Phone House een fout gemaakt in de advertenties. Er had nooit van HSDPA gesproken mogen worden, omdat Telfort alleen UMTS-snelheden aanbiedt.
Opmerkelijk, omdat de meeste klanten aantoonbaar de eerste weken wél HSPDA-snelheden haalden...
Later blijkt dat de verlaging van de snelheid, een bewuste ingreep van Telfort geweest is. Zakelijke klanten van KPN klaagden dat zij voor het HSDPA-abonnement 80 euro betaalden, terwijl consumenten voor ditzelfde product slechts 30 euro hoefden neer te tellen. Zonder de klanten op de hoogte te stellen, brengt Telfort de snelheid terug naar UMTS-niveau, om zo de zakelijke klanten van KPN tegemoet te komen.
In eerste instantie houden zowel KPN als Telfort vol dat het niet hun fout, maar die van The Phone House is, die een verkeerde advertentie zou hebben geplaatst. Uiteindelijk komt KPN met een verklaring waarin staat dat het niet The Phone House was, die een fout maakte, maar zij (Telfort) zelf.
Daarmee is duidelijk dat Telfort contractbreuk pleegt, en kunnen klanten per direct hun contract ontbinden.
U kunt dat doen middels deze voorbeeldbrief .
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor