Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Kranten keren terug naar betaalsites'

07-10-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
714641.jpg
Steeds meer kranten vragen geld voor de toegang tot hun website of overwegen dat te doen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit van Brussel onder 87 kranten in negen West-Europese landen, waarvan de resultaten woensdag zijn gepubliceerd.
Volgens onderzoeker prof. dr. Leo Van Hove zijn ook alle landelijk verschijnende Nederlandse dagbladen bij het project betrokken, met uitzondering van de gratis kranten.
Nog maar twee jaar geleden besloten grote internationale kranten als The New York Times en the Financial Times hun informatie op internet gratis aan te bieden. De online-advertentie-inkomsten groeiden hierdoor wel, maar die gingen vooral naar zoekmachines als Google. De advertentie-opbrengsten zullen bovendien naar verwachting verder teruglopen door de financiële crisis.
Toonaangevende kranten als The New York Times keren daarom terug naar betaalsites. Volgens het Brusselse onderzoek volgen de West-Europese dagbladen deze trend. ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor