Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

KPN: meer klanten kiezen voor mobiel internet

26-01-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
telefoon_mobiel_nokia_n96_06.jpeg
Mobiel internet en interactieve televisie (iTV) zijn voor telecomconcern KPN de belangrijkste groeimarkten in Nederland. Het bedrijf gaat dit jaar flink investeren in beide markten. ,,Steeds meer mensen kiezen namelijk voor mobiel internet en interactieve televisie'', zei KPN-topman Ad Scheepbouwer woensdag.
Volgens Scheepbouwer kiezen steeds meer klanten voor mobiel internet als zij een abonnement met toestel afsluiten vanwege het grote aanbod aan smartphones en mobiele applicaties. Het percentage klanten met een internetabonnement steeg het afgelopen jaar van 18 tot 39 procent. ,,Vooral de BlackBerry is populair'', zei Scheepbouwer. ,,Sindskort bieden we ook de iPhone 4 aan.'' De bestuursvoorzitter kon niet zeggen hoeveel klanten een iPhone 4 hebben. ,,Maar het gaat heel erg goed.''
KPN zag het aantal televisieklanten vorig jaar oplopen tot 1,2 miljoen, een stijging van 22 procent ten opzichte van 2009. Het aandeel op de Nederlandse televisiemarkt steeg met 3 procentpunt tot 15 procent.
iTV in trek
Vooral het gebruik van iTV, waarvoor een internetverbinding nodig is, is toegenomen. In de laatste drie maanden van vorig jaar kwamen er vijfduizend aansluitingen per week bij. Eind 2010 hadden 302.000 mensen een abonnement op iTV, tegen 106.000 aan het eind van 2009. Volgens Scheepbouwer wordt er dit jaar fors ingezet op iTV. ,,Dat levert ons namelijk zowel breedband- als televisieklanten op.''
De bestuursvoorzitter stelt wel dat de groei van iTV ten koste gaat van de groei van Digitenne. In totaal keken eind vorig jaar 895.000 mensen via Digitenne, tegen 878.000 eind 2009. ,,Maar dat betekent niet dat het einde nabij is. Veel mensen hebben Digitenne op de camping of op hun boot, omdat het mobiel te gebruiken is. Ik gebruik het zelf in de auto.''
Scheepbouwer zei verder dat het een goed idee zou zijn als KPN mobiele abonnementen koppelt aan vaste pakketten waarin internet, televisie en vaste telefonie in huis worden aangeboden. ,,Je ziet namelijk dat het aanbieden van zulke pakketten een internationale trend begint te worden'', zei Scheepbouwer. ,,Maar momenteel zijn er geen concrete plannen voor.''
Volgens de KPN-topman is de tevredenheid onder klanten de afgelopen jaren verbeterd. De helpdesk van KPN krijgt sinds 2007 minder klachten. ,,Maar het is nooit goed genoeg. De service moet daarom veel beter'', vindt Scheepbouwer.
Het waren de laatste kwartaalcijfers onder leiding van Ad Scheepbouwer, die het bedrijf tien jaar heeft geleid. Tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering op 6 april neemt Eelco Blok de taken over. Blok licht zijn visie op het bedrijf op 10 mei toe. Scheepbouwer weet nog niet wat hij gaat doen. ,,Zodra ik meer weet, maak ik dat bekend.''
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor