Sfeerfoto van Kassa
Kassa

Kassa

Zaterdag om 19.05 uur opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Klachten over misleiding bij VOG-aanvraag via Mijnverklaring.nl

30 nov 2019
  •  
leestijd 3 minuten
Voor bepaalde beroepen of vrijwilligerswerk is het nodig om een Verklaring Omtrent het Gedrag, kortweg VOG, aan te vragen. Grote kans dat als je googelt, je dan niet bij de gemeente of screeningsautoriteit Justis uitkomt, maar bij een commerciële tussenpartij als Mijnverklaring.nl. En dan is het goed opletten hoeveel je dat gaat kosten én wat er met je gegevens gebeurt.

Verklaring Omtrent het Gedrag

Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat je gedrag in het verleden géén bezwaar vormt voor het uitvoeren van een specifieke taak of functie in de maatschappij. Aanvragen kan digitaal (voor € 33,85) bij Dienst Justis of via de gemeente (voor € 41,35), maar er verschijnen steeds meer commerciële tussenpartijen die de aanvraag ook voor je kunnen opstarten. Zij zetten dan (tegen betaling) de aanvraag klaar bij Justis, waarna je daar alsnog € 33,85 betaalt voor de afhandeling van de aanvraag. Justis, dat valt onder het Ministerie van Justitie en Veiligheid, is namelijk als enige instantie bevoegd om VOG-aanvragen te beoordelen en VOG’s af te geven.
Eén van die commerciële partijen is ‘digitaal loket’ Mijnverklaring.nl. Door ingekochte advertenties verschijnt deze helemaal bovenaan bij het gebruik van een zoekmachine.

Klachten

De website is sinds augustus 2019 in de lucht. Kassa ontvangt afgelopen week opeens mails met klachten over de dienstverlening van Mijnverklaring.nl, waaruit blijkt dat consumenten zich misleid voelen door niet-duidelijke communicatie over de totaalprijs. Ze ontdekken namelijk pas ná de betaling dat ze eerst € 41,35 hebben betaald aan Mijnverklaring.nl (overigens exact hetzelfde bedrag als een aanvraag via de gemeente) en daarna ook Justis nog ruim dertig euro moeten betalen om de aanvraag af te kunnen ronden. Op de homepage en in het aanvraagproces staat dit namelijk nergens vermeld, alleen consumenten die de FAQ volledig doorspitten, zouden dit theoretisch van tevoren kunnen weten.
Het gevoel te worden misleid, wordt onderschreven door advocaat Els Doorhein van De Vos & Partners. “Informatie over wat de dienst in totaal kost, is echt essentieel voor consumenten. Als deze informatie wordt weggelaten, of zoals hier wordt het weggestopt in de Frequently Asked Questions, dan is dat een misleidende handelspraktijk.” Bovendien zet ze haar vraagtekens bij het privacyreglement op de site. “Ze zeggen daarin dat de gegevens ook aan andere entiteiten kunnen worden verstrekt en ze kunnen worden ingezet voor direct marketing.”

Reviews

Toch heeft de website binnen drie maanden al ruim 1600 reviews op Trustpilot, waarvan het merendeel positief. Dit valt mogelijk te verklaren doordat mensen na afloop een mail krijgen waarin specifiek wordt opgeroepen tot het plaatsen van een positieve review op Trustpilot, in ruil voor ruim 20 euro.
Daar is de Autoriteit Consument & Markt duidelijk over: “Het financieel belonen van consumenten om een positieve review te schrijven is niet toegestaan.” Bedrijven dienen zich namelijk te houden aan de richtlijnen die in 2017 zijn opgesteld. Ook Trustpilot heeft heldere regels waarin staat dat dit niet is toegestaan. Zij zijn inmiddels een onderzoek gestart naar Mijnverklaring.nl en hebben een ‘alert’ op hun profiel geplaatst.

Reactie MijnVerklaring.nl

Kassa heeft meerdere malen uitvoerig contact met Fehrat, directeur van de firma waar MijnVerklaring.nl onder valt. Bij hoge uitzondering gaan we mee in zijn verzoek om ons live tijdens de uitzending te woord te staan, maar vrijdagmiddag komt hij opeens met een zeer korte schriftelijke reactie. Hij zegt zich “niet te herkennen hetgeen in uw programma is besproken” en dat “aanvragen die niet goed verlopen, bijna altijd komen doordat een gebruiker de FAQ-pagina gewoon niet goed leest”. Tot slot laat hij weten te bekijken hoe de site nog duidelijker kan.
Op onze andere inhoudelijke vragen gaat het bedrijf niet in. In een eerder gesprek heeft Fehrat aangegeven wel te kunnen begrijpen dat mensen zich misleid voelen.

ACM, Trustpilot en Ministerie van Justitie en Veiligheid

De volledige reactie van MijnVerklaring.nl, de ACM, Trustpilot en het Ministerie van Justitie en Veiligheid, lees je hier. Laatstgenoemde laat onder meer weten dat Justis een toename ziet van VOG-aanvragen via commerciële partijen en daar in toenemende mate vragen over ontvangt van burgers en bedrijven.
Minister Dekker beantwoordde eind september Kamervragen over het aanvragen van een VOG.
Nieuw: liken

Klik op het hartje als je dit een interessant onderwerp vindt en wij laten je hier meer van zien.

Meer over dit onderwerp

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!