Keurmerk Thuiswinkel Waarborg steeds bekender
15-05-2009
• leestijd 2 minuten
Steeds meer consumenten kennen het keurmerk Thuiswinkel Waarborg voor winkelen 'op afstand'. Nadat het logo is getoond herkent 82 procent het keurmerk van de belangenvereniging Thuiswinkel.org. In 2005 was dit nog maar 50 procent, zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO.
Ruim zes op de tien mensen (63 procent) weet dat er een keurmerk is voor thuiswinkelen via internet, catalogus of de post. Van deze groep noemt 8 procent spontaan het Thuiswinkel Waarborg. Bijna de helft (48 procent) herkent het keurmerk na het lezen van de naam en 82 procent is bekend met het keurmerk bij het tonen van het logo. Consumenten associëren het keurmerk ook met veiligheid (23 procent) en betrouwbaarheid (21 procent), de belangrijkste doelen van Thuiswinkel Waarborg. Voor consumenten betekent het waarborg dat zij extra rechten hebben als ze iets kopen via een webwinkel of een postorderbedrijf. Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie mogen na een financiële en juridische screening het Thuiswinkel Waarborg voeren.
Volgens het onderzoek letten consumenten bewust op het keurmerk als ze gaan webwinkelen. Zo geeft 66 procent van de mensen aan dat ze eerder geneigd zijn een product te kopen als op de site van een webwinkel het Thuiswinkel Waarborg staat. Voor 33 procent is het ontbreken van het keurmerk zelfs reden om niet via die webwinkel te kopen. Acht van de tien mensen geeft aan dat het logo aangeeft dat het betrouwbaar is om via dat bedrijf te kopen.
Nederlandse consumenten kochten vorig jaar voor 4,85 miljard euro aan producten en diensten via internet, catalogi of de post. Dat is 24 procent meer dan in 2007.
Bron: ANP