Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Kassa 2: Goed nieuws voor Exakta-gedupeerden
27-05-2010
•
leestijd 1 minuten
•
60 keer bekeken
•
Vorig jaar januari berichtte Kassa uitgebreid over het failliet gaan van kozijnen- en parketbedrijf Exakta. Vele consumenten gingen voor duizenden euro’s de boot in omdat ze meededen aan een zogenaamde Cash-Back Actie.
Toch stonden deze gedupeerden niet helemaal in hun hemd want advocaat Richard de Lange zag nog een lichtpuntje door de betrokken notaris aan te spreken op hun rol in het geheel.
In de voorwaarden van de actie stond onder punt twee: “De notaris ziet toe op het correcte administratieve verloop van de garantie en draagt er zorg voor dat uw Geld-Terug-Garantie onder elke omstandigheid zal kunnen worden gehonoreerd door Exakta Benelux B.V. en de maatschappijen – die bekend zijn bij de notaris – die haar risico’s geheel overnemen.”
De maatschappijen waarover hier wordt gesproken blijken er volgens de notaris niet te zijn. In hoeverre heeft de betrokken notaris, verbonden aan kantoor De Vijf Zuylen, tegenwoordig Dirkzwager in Arnhem, hier zorgvuldig gehandeld en kan hij hierop worden aangesproken?
Deze zomer heeft advocaat De Lange namens een grote groep consumenten een zaak gevoerd tegen de notaris. En de tuchtklacht is door de rechter gegrond verklaard. Dit houdt in dat de notaris een waarschuwing opgelegd heeft gekregen waardoor de gedupeerden nu een civielrechtelijke vordering kunnen starten om zo een schadevergoeding van de notaris te eisen.