Kamer kritisch over afronden belminuten
10-11-2010
• leestijd 2 minuten
VVD, D66 en GroenLinks hebben woensdag kritische vragen gesteld aan minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) over het naar boven afronden van belminuten door telecomaanbieders. D66 wil dat aan deze praktijk een einde komt. De VVD wil van de minister weten of dit eigenlijk wel is toegestaan.
De aanleiding voor de Kamervragen zijn uitspraken van EU-commissaris Neelie Kroes (Digitale agenda), die het afronden onwettig heeft genoemd in het
programma Kassa
. Tegenwoordig hanteren veel telecombedrijven bij bepaalde abonnementen een tariefberekening waarbij per minuut wordt betaald. Dat betekent dat als iemand 61 seconden belt, 2 minuten in rekening worden gebracht.
De verontwaardiging over het afronden van de belminuten is niet nieuw. De vorige Tweede Kamer riep de vorige minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven op om hieraan een einde te maken, maar ving bot. Wel dwong de minister bij aanbieders af dat ze op een webpagina per abonnement aangeven hoeveel geld een klant betaalt voor bepaalde beldiensten.
Een woordvoerder van Economische Zaken wijst erop dat deze regels per 1 oktober zijn ingegaan. Volgens hem is het ook zo dat er aanbieders zijn waarbij je gewoon nog per seconde kan betalen. Verder stelt hij dat Kroes bedoelde dat het afronden per minuut niet toegestaan is als een klant over de grens belt naar een land binnen de Europese Unie.
Verhagen zal de Kamervragen later nog uitvoeriger beantwoorden. ANP
Stop het stelen van belminuten door afronding. Teken nu de petitie!
In de
uitzending van 4 september toonde Kassa aan dat u voortaan fors duurder uit kan zijn als uw provider per minuut afrondt. U bent namelijk veel sneller door uw belbundel heen dan voorheen en daardoor belt u meer buiten de bundel tegen een hoger tarief.
In de uitzending van
18 september blijkt dat de eerdere uitzending van Kassa veel stof heeft doen opwaaien.
In de uitzending van
23 oktober laat KPN weten dat de klanten van KPN en Hi die het gevoel hebben dat ze niet goed zijn geïnformeerd over de minutenafronding de mogelijkheid krijgen om naar hun oude abonnement terug te gaan. Klanten van KPN en Hi kunnen zich hier melden:
www.kpn-mobiel.nl. Telfort-klanten kunnen zich melden bij de klantenservice van Telfort. Telfort zal dan alle gevallen individueel bekijken.
Klanten van Vodafone of andere providers die vinden dat deze providers eerlijk per seconde moeten afrekenen, roepen wij op onze
petitie
te tekenen. En laat het ons ook weten als u onaangekondigd bent omgezet naar een abonnement waarbij de belminuten worden afgerond.