'ING klantonvriendelijk bij spaarloon'
11-09-2010
• leestijd 1 minuten
De Consumentenbond wil dat ING anders omgaat met het spaarloon van haar rekeninghouders. Het kabinet heeft besloten dat mensen vanaf 15 september spaarloon mogen opnemen zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de belasting die ze moeten betalen. ING maakt echter al het spaarloon vrij opneembaar, ook als de klanten daar niet om vragen, en volgens de Consumentenbond kan dat nadelig voor hen zijn.
Klanten van ING die willen dat hun spaarloon geblokkeerd blijft, moeten in de telefoon klimmen en ook nog eens extra betalen voor het gesprek. De Consumentenbond wil dat spaarloon geblokkeerd blijft totdat de klant ervoor kiest om het op te nemen.
Volgens de bond hebben mensen kans op een lagere rente als het geld van de spaarloonrekening wordt weggezet als gedeblokkeerd of wel vrij opneembaar. Bovendien moeten ze er rekening mee houden dat vrij opneembaar spaarloon mee telt in de vermogensbelasting vanaf een drempelbedrag.
ING laat in een reactie weten, dat voor een kleine groep klanten geldt dat ze inderdaad minder rente kunnen gaan ontvangen. ,,Die groep van klanten gaan we nu opnieuw aanschrijven om hun daarop te wijzen,'' aldus een woordvoerster van de bank. Zij kunnen er dan voor kiezen om het spaarloon opnieuw te blokkeren. Zij vindt niet dat ING klantonvriendelijk bezig is, zoals de Consumentenbond stelt. ,,Onze ervaring leert dat mensen het prettig vinden als ze zo snel mogelijk kunnen beschikken over spaarloon dat vrijvalt. Daarom kiezen we voor het automatisch laten vrijvallen. We hebben daarover geen klachten gehad van onze klanten.'' ANP