Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Hotelpas stuurt onterecht rekeningen
12-09-2015
•
leestijd 3 minuten
•
180 keer bekeken
•
Klanten van Hotelpas.com die afgelopen week ineens per mail een rekening ontvingen voor een abonnement, hoeven die niet te betalen. Deze klanten kochten via Vakantieveilingen een tijdelijke voucher voor korting op een hotelovernachting. Volgens Hotelpas.com zaten ze vast aan een abonnement en moesten ze de maandelijke kosten van 24,- euro betalen.
Heel veel klachten
Op de redactie van Kassa kwamen tientallen mailtjes binnen van geschrokken consumenten. Op Kassa's Vraag & Beantwoord deden gedupeerden hun beklag, zoals
hier
en in
dit topic
.
Ook op Facebook verenigden gedupeerden consumenten zich in de groep
'Verlenging Hotelpas' en de community
'Slachtoffers Hotelpas'.
'Stopt automatisch'
Op de voucher, waarvoor mensen rond de 15,- euro betaalden, stond destijds 'dit abonnement stopt automatisch na een jaar.' Maar volgens hotelpas.com stond in de Algemene Voorwaarden dat het wel degelijk om een abonnement ging - dat dus stilzwijgend verlengd is en per maand opzegbaar.
Dreigende mails
Uit de betaalmail van Hotelpas.com: ‘Aangezien wij geen opzegging van u hebben ontvangen is uw abonnement conform onze algemene voorwaarden verlengd naar een lidmaatschap voor onbepaalde tijd. ... Aangezien de eerste maandtermijn inmiddels is verstreken verzoeken wij u om het bedrag van 24,92 binnen vijf dagen over te boeken op ons rekeningnummer.’ ... Bij latere opzegging op betaling kan het verschuldigde bedrag oplopen naar49,84 of hoger.’ "De mail kwam erg dreigend over", aldus gedupeerde Melissa van der Vegt, "Ik ben hier erg van geschrokken."
Consumentenbond: verlenging hoeft niet betaald te worden
Dit mag niet, stelt
de Consumentenbond
: "Op de voucher die consumenten via hotelpas.com ontvangen, staat niet dat het om een abonnement gaat. Cruciale informatie over een abonnement mag niet worden verborgen in de algemene voorwaarden." Consumenten hoeven de verlenging dus niet te betalen.
Hotelpas.com ging in 2013 ook al in de fout (
lees hier meer
). Ook toen probeerde hotelpas.com mensen te laten betalen voor de verlenging van de pas. En ook toen bleek de overeenkomst nietig omdat dat niet was afgesproken.
Naam 'hotelpas' vaker ingeschreven
De eigenaar van Hotelpas.com is Willy Stienen van Worldwide Hotelgroup
B.V. Uit gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt dat de handselsnaam ‘hotelpas’ ook is ingeschreven bij andere bedrijven van Stienen: Stichting Kindertehuis Afrika en Stienen Holding B.V. Ook andere handelsnamen worden hier genoemd: hotelkaart, hotelmastergoldcard, hotelgoldcard, goldkaart. Ook klanten met andere kortingspassen, zoals Hotel Express International Silvercard, kregen een mail dat ze moesten betalen.
Een 'systeemstoring' en 'cyberaanvallen'
Volgens Willy Stienen zijn er door een 'systeemstoring onterecht mensen aangeschreven.' Het bedrijf is bovendien de afgelopen weken volgens Stienen slachtoffer van cyberaanvallen waardoor hotelpas.com niet bij de administratie kan. 1500 mensen kregen onterecht zo’n incassomail en kunnen die als niet verzonden beschouwen. De mensen die al betaalden, krijgen hun geld automatisch teruggestort.
ACM: ook andere klanten gedupeerd
Maar volgens de Autoriteit Consument en Markt is ook ándere klanten van hotelpas.com onterecht een abonnement in de maag gesplitst. Voucherkopers die een upgrade kochten via hotelpas.com kregen óók een verlenging van hun abonnement. En
ook dat mocht niet
.
Geld niet automatisch terug
Deze klanten krijgen niet vanzelf hun geld terug, maar kunnen wel een verzoek daartoe indoenen bij klantenservice@hotelpas.com. Alle klanten die een mandbedrag betaald hebben, krijgen van hotelpas.com gratis een jaarlidmaatschap en een tegoedbon van 25,- euro voor een hotelovernachting.
Vouchers via Vakantieveilingen
De meeste gedupeerden kochten hun voucher via Vakantieveilingen. Dit bedrijf deed in 2013 ook al zaken met Stienen. Vakantieveilingen laat ons weten: "Toen wij begin deze week kennis namen van de handelwijze van hotelpas.com hebben wij het contract met deze partner per direct opgezegd. Met de kennis van nu realiseren wij ons dat wij deze samenwerking eerder hadden moeten opzeggen."
Procedure gestart door Vakantieveilingen
Vakantieveilingen is inmiddels een juridische procedure gestart tegen hotelpas.com en eigenaar Willy Stienen. Dit om het bedrijf te dwingen om de gegevens van aangeschreven klanten van Vakantieveilingen te overleggen. Vakantieveilingen kreeg de afgelopen dagen 1200 vragen en klachten over hotelpas.com. "Ondanks dat de problemen zijn ontstaan door het handelen van Hotelpas.com, voelen wij ons ook verantwoordelijk voor de ontstane situatie en zullen daarom per individueel geval bekijken hoe we gedupeerden tegemoet kunnen komen."
In de studio reageert IT-onderzoeksjournalist Brenno de Winter op de gebeurtenissen rond hotelpas.com.
Lees hier
het hele statement
(pdf) van Vakantieveilingen over hotelpas.com.