Hogere omzet PostNL door coronashopper
03-08-2020
• leestijd 2 minuten
In het tweede kwartaal heeft PostNL een hogere omzet en winst behaald mede dankzij de coronacrisis. Door de virusuitbraak en de maatregelen om verspreiding ervan tegen te gaan, bestelden mensen vaker online en had het post- en pakketbedrijf het drukker met het afleveren van pakketjes aan huis.
De totale omzet van PostNL bedroeg 789 miljoen euro tegenover 681 miljoen euro een jaar eerder. Bij de pakkettendivisie steeg de omzet maar liefst met bijna een kwart naar 516 miljoen euro. De genormaliseerde winst van PostNL kwam uit op 54 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 39 miljoen euro.
Toename online postzegelcode
PostNL zag bij de postdivisie het volume juist met 16 procent dalen. Hoewel mensen in het eerste kwartaal aanzienlijk meer wenskaarten aan familie en vrienden stuurden, was de verzonden post in het tweede kwartaal minder, met name omdat veel bedrijven de afgelopen periode besloten mailings uit te stellen. Het postbedrijf zag in het eerste halfjaar dat meer mensen elkaar online een kaartje stuurden en het gebruik van de online postzegelcode nam met 70 procent toe in vergelijking met vorig jaar.
Het bedrijf gaat voor heel het jaar nog steeds uit van een bedrijfsresultaat sterk boven de 110 tot 130 miljoen euro, zoals het eerder voorspelde bij een handelsupdate in juni. Volgens PostNL-topvrouw Herna Verhagen heeft het bedrijf vertrouwen in het vermogen om een zeer solide prestatie voor heel 2020 neer te kunnen zetten, ondanks dat de onzekerheid rond de wereldwijde impact van de pandemie lijkt toe te nemen.
Fusie PostNL en Sandd
Verhagen sprak van een bijzonder goed resultaat en benadrukte onder meer dat de vrije kasstroom afgelopen kwartaal sterk verbeterde tot 93 miljoen euro, vergeleken met 7 miljoen euro vorig jaar. De samenvoeging van postnetwerken PostNL en Sandd ligt volgens haar wat betreft de verwachte voordelen en synergieën voor op schema. ANP