Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Harde incasso nog steeds praktijk bij DSB'

28-10-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1537946.jpg
DSB-klanten met een betalingsachterstand worden nog steeds onder grote druk gezet door incassobedrijven om hun schuld terug te betalen, hoewel DSB failliet is en de dagelijkse leiding nu in handen is van curatoren. De bureaus blijven de mensen met beslaglegging en rechtszaken achtervolgen.
Dat stelde de Stichting Platform Aandelen Lease (PAL) woensdag. De stichting baseert zich daarbij op informatie van DSB-klanten. De stichting, eerder vertegenwoordiger van gedupeerden van aandelenleaseproducten, noemt de incassobureaus ,,zeer intimiderend'' en zegt dat er bij klanten ,,grote verwarring en onzekerheid'' heerst.
Het Steunfonds Probleemhypotheken zegt inmiddels tientallen verontruste telefoontjes te hebben ontvangen over de aanhoudende incassopraktijken. Vertegenwoordiger Jelle Hendrickx wil nu hierover op korte termijn met de curatoren gaan praten.
Een woordvoerder van de curatoren bevestigt dat de incasso gewoon doorgaat. ,,Een faillissement heeft geen enkele invloed op de verplichtingen die mensen zijn aangegaan. Als er klachten zijn over de incasso, kunnen mensen deze aan de curatoren uiten via een e-mail. Maar wij gaan ervan uit dat de incasso niet harder of zachter is geworden, maar gewoon normaal.''
Volgens voorzitter Piet Koremans van PAL mikt incassobureau Inspectrum, dat ook voor het faillissement actief was voor DSB, nog steeds op loonbeslag bij klanten met een betalingsachterstand via het aandringen op het tekenen van de zogenoemde acte van cessie. Na ondertekening wordt maandelijks een bedrag van het salaris ingehouden. Toen Dirk Scheringa nog aan het roer stond bij DSB werden dergelijke manieren van incasso scherp bekritiseerd in de Tweede Kamer.
Dat klanten van DSB mogelijk de dupe zijn van een ondeugdelijk product, ontslaat hen volgens de curatoren niet van de verplichting af te lossen. ,,Als later blijkt dat iemand in aanmerking komt voor een compensatieregeling, krijgt de klant het betaalde geld achteraf terug'', aldus de zegsman.
Koremans zegt de curatoren afgelopen zondag om opheldering te hebben gevraagd over de situatie, maar nog niks te hebben gehoord. Tot er duidelijkheid is, vindt PAL het verstandig om geen betalingen te doen. Eerder al zei Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed te overwegen mensen te gaan adviseren te stoppen met betalen.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor