Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Groen Doen: duurzaam klussen

24-03-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
35_02.jpg
Milieuvriendelijker leven, dat doen we natuurlijk allemaal, maar is dat wel zo? Journalist Marie-Claire van den Berg merkte dat ze eigenlijk alleen milieubewust was als het haar uitkwam. Toen ze kinderen kreeg besloot ze daarmee af te rekenen. Ze ging écht 'groen doen' en schreef er een boek over. In dit boek probeert Van den Berg consequent klimaatbewust te zijn en alle 'handige' tips uit de klimaatboekjes in praktijk te brengen. Sommige veranderingen bleken veel makkelijker en leuker dan ze van tevoren had verwacht, andere dingen waren juist ingewikkeld en ontnuchterend. In Kassa doet ze er de komende maanden verslag van. 
Aflevering 5: duurzaam klussen
In deze aflevering probeert Marie-Claire milieubewust te doe-het-zelven. Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Steeds meer producten hebben milieulabels die vragen oproepen en van veel van die labels wordt niet duidelijk of het officiële milieukeurmerken zijn of zelfbedachte logo's. Wat is nou wel of niet beter voor het milieu?
Om het de consument makkelijker te maken milieubewust te klussen, lanceerde Gamma de campagne 'Klus Bewust'. In alle Gamma-bouwmarkten hebben een heleboel producten inmiddels een Klus Bewust label gekregen. Stichting Milieu Centraal heeft die producten 'met oog voor milieu en gezondheid' uitgezocht. "Hierdoor weet u zeker dat u met ons Klus Bewust assortiment goed zit", schrijft Gamma op haar website.
Hoewel de Klus Bewust campagne van Gamma een goed begin is, roept ook dit label nog vragen op. Hoe kan het dat purschuim (ondanks de isolerende werking geen milieuvriendelijk product) tóch het label krijgt? Is verf op waterbasis echt zo milieuvriendelijk als het nu lijkt en waarom krijgen sommige muurverven wél het Klus Bewust label en anderen niet? Bovendien: als je écht milieubewust gaat klussen, moet je mensen dan niet vooral waarschuwen de meer schadelijke producten (afbijtmiddelen bijvoorbeeld) te mijden? De Klus Bewust actie van Gamma is een mooie eerste stap, maar als Gamma consumenten écht wil helpen milieubewuster te klussen, kan er best nóg een stap worden gezet. Dit kan door bijvoorbeeld ook honderd procent natuurverven in het assortiment op te nemen en ook bewust op de producten met milieubezwaren te wijzen. Ook als consument kun je natuurlijk wat doen: vragen stellen. Wie twijfelt over het milieubewuste gehalte van een product of suggesties wil doen, kan dat natuurlijk laten weten. Zo kan het Klus Bewust label uiteindelijk alleen maar beter worden.
Voor meer informatie over de Klus Bewust actie van Gamma klik je hier .  Veel meer achtergrondinformatie over milieubewust klussen staat op Milieucentraal.nl. Hier staan ook overzichten van officiële keurmerken. Meer informatie over Marie-Claire is hier te vinden.
Reactie Gamma
De aanleiding voor GAMMA om Klus Bewust te introduceren kent veel overeenkomsten met de argumenten die Marie-Claire van den Berg in haar column naar voren brengt. Door de grote hoeveelheid door leveranciers verzonnen keurmerken is het voor de consument volstrekt onduidelijk welke producten meer of minder belastend zijn voor het milieu. Eveneens van groot belang is de constatering dat het zowel voor de consument als voor GAMMA-medewerkers een ingewikkeld onderwerp is, waarbij wij echt niet verwachten dat al deze medewerkers op commando direct de juiste informatie kunnen verschaffen. Klus Bewust is ook voor GAMMA een leerproces, is volop in ontwikkeling, maar kan en zal zeker een nuttige rol vervullen in een maatschappelijk bewustwordingsproces.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!