Google koppelt advertenties aan surfgedrag
12-03-2009
• leestijd 1 minuten
Het surfgedrag van internetters gaat Google gebruiken om aansluitende advertenties te tonen. Verschillende instanties vinden deze test een gevaar voor de privacy.
De advertenties die Google toont op websites worden op twee manieren gezocht, door de zoekwoorden en aan de hand van de inhoud van de pagina's.
In de test die Google gaat houden op websites als Youtube, wordt het surfgedrag ook gebruikt om relevante advertenties te tonen. Als je regelmatig websites bezoekt over tuinieren, dan zullen er advertenties worden getoond op planten, ook al bezoek je op dat moment een website over autosport.
Verschillende instanties vrezen dat de privacy in het geding is met zulke praktijken. 'Het surfgedrag van de internetter wordt in feite verkocht aan adverteerders, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Zeker niet als het om de meest dominante zoekmachine gaat.'
Richtlijnen
De Verenigde Staten en Engeland hebben richtlijnen opgesteld voor dergelijke advertentiemodellen. Google, Microsoft en Yahoo ondersteunen deze richtlijnen, waarin staat dat de consumenten zelf moet kunnen kiezen of er informatie verzameld wordt.
Bron: Webwereld, Tweakers.net