Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Goedkoop is duurkoop bij KLM

12-05-2012
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
196 keer bekeken
  •  
klm-logo.png
Voor buitenlanders biedt KLM goedkopere tickets aan. Zo zijn Belgen voordelig uit als ze eerst met de trein naar Schiphol reizen en vanaf daar hun vlucht nemen. Dat lijkt een mooie aanbieding voor onze zuiderburen. Nederlanders mogen echter niet profiteren van die aantrekkelijke tarieven en moeten meer betalen.
KLM jaagt Belgen op kosten
Kassa werd benaderd door een Vlaams stel dat in België een aantrekkelijk geprijsd retourtje met KLM naar Vancouver had gekocht. Voor het stuk naar Schiphol moesten ze vanaf Brussel de trein nemen. Ze hebben alles van te voren betaald, dus ook het treinkaartje. Op het laatste moment hebben ze besloten om niet per trein naar Schiphol te reizen, maar op andere wijze. Op Schiphol kregen ze toen van KLM te horen dat hun vliegtickets daardoor niet geldig waren. In de algemene voorwaarden staat namelijk dat ze de vluchtcoupons in de juiste volgorde dienen te gebruiken. Daar waren ze zich totaal niet bewust van. Ze kregen vanwege 'No Show' een 'instapweigering' en moesten nieuwe tickets kopen voor €1770. Ze hebben dus van KLM vier stoelen moeten kopen, waarvan ze er maar twee mochten bezetten voor in totaal €3281. Ze hebben later tot drie keer aan toe een klacht ingediend en KLM verzocht om het geld van de eerste tickets terug te betalen, maar iedere keer weigerde KLM dat op grond van de voorwaarden.
No Show = No Go
Er zijn nog een paar situaties waarbij KLM tickets annuleert als de reiziger zich niet aan bepaalde voorwaarden houdt. Als je bijvoorbeeld goedkoop vanaf Düsseldorf in Duitsland kan vliegen via Schiphol naar je plaats van bestemming, moet je per se daar opstappen. Aan die belachelijke voorwaarde heeft Kassa eerder aandacht besteed. Ook als je de heenreis van een retourticket niet hebt gebruik, dan mag je ook niet mee terug vliegen en moet je voor veel meer geld een enkele reis kopen.
KLM hanteert onredelijke voorwaarden
Cees van Dam is hoogleraar privaatrecht en is gespecialiseerd in luchtvaartrechten . Kassa heeft hem de vraag voorgelegd wat hij vindt van de voorwaarden van KLM.
Hij stelt dat sinds 1992 in de wet staat dat dit soort bedingen niet mogen. Het is namelijk een 'valkuil-bepaling', waarbij de passagier van alle rechten wordt beroofd. Als je als consument je rechten verliest als je niet aan bepaalde voorwaarden voldoet, moet KLM aannemelijk kunnen maken dat ze daar een redelijk belang bij heeft. Dat kan KLM volgens hem niet, het gaat louter om geld verdienen op de Belgische markt. Het zijn dus in zijn ogen dus 'onredelijk bewarende' voorwaarden die in strijd zijn met de wet. Als KLM wel zou kunnen aantonen dat ze er een 'redelijke belang' bij heeft, moet ze passagiers vooraf uitdrukkelijk waarschuwen over de gevolgen. Verwijzen naar de KLM-voorwaarden is dan niet voldoende. Die bestaan namelijk uit in totaal zo'n 70.000 kleine lettertjes, die vrijwel niemand vooraf leest wat algemeen bekend is.
Reactie van KLM
Nadat Kassa KLM heeft benaderd, krijgt het Vlaamse stel opeens een opmerkelijk telefoontje van de luchtvaartmaatschappij dat later per mail aan Kassa wordt bevestigd. (…) Er was sprake van een misverstand. KLM heeft hen de situatie uitgelegd en het geld voor de eerste set tickets is aan hen terugbetaald, inclusief een compensatie in de vorm van reisvouchers voor het ongemak. Het beleid van KLM is dat als een passagier met een vliegticket inclusief treinreis met vertrek vanuit België, in plaats van de trein uit België direct op Schiphol wil inchecken, dit alleen kan op vertoning van het treinticket, als onderdeel van de boeking, en geldig ID. Is dit niet het geval, dan dient de passagier het prijsverschil van het huidige ticket en een nieuw ticket bij te betalen. De prijs die is betaald voor het vliegticket met vertrek vanuit België wordt in mindering gebracht op de ticketprijs die gold op de oorspronkelijke vertrekdag, vanuit het nieuwe vertrekpunt. Alleen het verschil plus wijzigingskosten moet worden bij betaald. Meer schriftelijke antwoorden van KLM op vragen van Kassa kunt u hier vinden.
KLM geeft niet thuis
KLM wil Brecht van Hulten helaas niet telefonisch te woord staan. Kassa heeft geen antwoord gekregen op de simpele vraag of dit 'misverstand' betekent dat de algemene voorwaarden nu worden aangepast en voortaan voor alle reizigers geldt in een zelfde situatie. Ook is het Kassa een raadsel waarom je van KLM nou per se de trein moet nemen. Als je alles betaalt, wat maakt het de luchtvaartmaatschappij dan uit of je wel of niet in die trein hebt gezeten?
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!