Fiscus geeft kleine zuinige auto vleugels
05-04-2011
• leestijd 2 minuten
Het jaar 2011 gaat na de sterke verkoopcijfers in het eerste kwartaal mogelijk de geschiedenis in als een van de beste jaren qua autoverkopen in Nederland. Toch staat de branche nog lang niet te juichen. Consumenten blijven kleine zuinige auto's kopen waar autobedrijven nauwelijks iets aan verdienen.
Voorspelling
Brancheorganisatie Bovag voorziet dat de verkoop dit jaar ver boven de eerdere voorspelling van 480.000 auto's uitschiet. ,,We komen zeker boven de 500.000 uit'', stelt Gijs Bosman van Bovag. De brancheorganisatie waagt zich echter nog niet aan een harde voorspelling omdat veel afhangt van het toekomstige fiscale beleid van de politiek. Het gaat vooral om het beleid rond de aanschafbelasting (BPM) en de Motorrijtuigenbelasting (MRB).
De zogenoemde autobrief van staatssecretaris Frans Weekers van Financiën, waarin hij zijn visie op fiscale automobiliteit schetst, is volgens Bovag cruciaal voor een verder herstel. Deze wordt binnen een aantal maanden verwacht. De verkoopspurt in het eerste kwartaal is, net als in 2010, grotendeels te danken aan maatregelen van de overheid om de verkopen van kleine zuinige auto's te stimuleren.
Stijging
In de eerste drie maanden van het jaar ging de verkoop van nieuwe personenauto's zo goed als een kwart omhoog van 145.063 vorig jaar tot 180.622 stuks, zo maakten brancheorganisaties Bovag en RAI maandag bekend. In maart werden 56.762 auto's op naam gezet, dat is 26,8 procent meer dan in maart vorig jaar, toen 44.749 nieuwe auto's de showroom verlieten.
Fiscaal voordeel
Maar circa een derde daarvan waren BPM- en MRB-vrije auto's. ,,Dat betekent dus dat de Nederlandse consument nog steeds erg gevoelig is voor de fiscale stimulering'', aldus Bosman. Behalve het fiscale voordeel, speelt volgens Bosman ook de scherp opgelopen benzineprijs van de afgelopen maanden een rol bij de keuze voor een kleinere zuinige auto.
De vijf best verkochte modellen in maart waren de Volkswagen Polo, de Renault Twingo, de Fiat Punto, de Peugeot 107 en de Ford Fiesta. ,,Dat zijn allemaal modellen waar een belastingvrije variant van te krijgen is. En dat zijn dus ook de auto's waar de marges voor de dealers niet de hoogste op zijn'', stelt de Bovagzegsman.
De autoverkopen zijn na een dramatisch verlopen 2009 sinds medio vorig jaar bezig aan een opmars. Bij het begin van het jaar gingen brancheorganisaties er nog van uit dat de verkopen in 2011 zouden stabiliseren, na de verkoopspurt van bijna 25 procent in 2010. Maar de groei lijkt door te zetten. De aantallen van het topjaar 1999, toen er 611.000 auto's aan de man gebracht werden, lijken echter nog ver weg.
Ook is het volgens Bosman nog koffiedik kijken of de niveaus van de jaren 2000 en 1978, de op een en twee na beste jaren, zullen worden behaald. In die jaren werden respectievelijk 597.000 en ruim 581.000 nieuwe auto's op kenteken geregistreerd.
ANP