Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Elektrische step: wel of niet toestaan in het verkeer?

14 dec 2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
634 keer bekeken
  •  
Steeds vaker zie je ze in het Nederlandse straatbeeld opduiken: elektrische steps. Dat terwijl ze verboden zijn op de openbare weg, behalve wanneer de step is goedgekeurd door de RDW en aangewezen als ‘bijzondere bromfiets’. En dat zijn er op dit moment nog niet zo veel. Voor het gebruik van een RDW-gekeurde e-step moet je minimaal 16 jaar oud zijn, moet je de step verzekeren en mag je maximaal 25 km p/u.

Opkomst

Op veel andere plekken in Europa is het wél toegestaan om met elektrische steps de weg op te gaan. In steden als Berlijn, Londen, Parijs en Valencia, maar ook in landen als Denemarken, Noorwegen en Zweden kun je er gewoon mee rondrijden. Tegelijkertijd veroorzaken ze wel veel ongelukken – waaronder dodelijke – waardoor de regels vaak worden verscherpt.
Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland ziet de elektrische steps ook steeds vaker in Nederland. “Die vooruitgang houd je niet tegen. Mensen nemen ze mee vanaf hun vakantiebestemming, waar ze er lekker mee op de boulevard hebben gereden. Dan komen ze ermee in Nederland en dan zijn ze zich er niet van bewust dat ze er hier niet mee op de openbare weg mogen. Formeel mag de politie bekeuren en de boete is niet mals: zo’n 400 euro. En je bent ook nog eens onverzekerd.”

Aanschaffen

De Groningse student Jimmy (24) wist toen hij zijn e-step kocht via Marktplaats niet dat hij hier niet mee de openbare weg op mag. “Ik kwam erachter dat ik de step niet kon verzekeren, anders had ik dat wel gedaan. Als er een ongeluk gebeurt, dan ben ik de pineut. Maar ik ben zo’n goede coureur dat dat niet gaat gebeuren.”
Arno Tijmens, eigenaar van TrendEwheels, verkoopt jaarlijks tientallen e-steps. “In het begin was het vooral een oudere doelgroep die interesse had (in stepjes met een zitje, red.), een mooie oplossing voor mensen die richting een scootmobiel gaan. Die groep wordt nu aangevuld door een jongere doelgroep die echt de kleine, inklapbare stepjes wil.” Tijmens verkoopt zowel RDW-gekeurde als niet-gekeurde stepjes en wijst de consument in dat geval op de huidige regelgeving.

Naast speciaalzaken zijn e-steps in Nederland ook te verkrijgen via online winkels en af en toe als actieproduct bij supermarkten, waar het wordt verkocht als speelgoed.

Risico

Los van het risico op boetes, is het gebruik van e-steps niet zonder gevaar. Stomphorst: “Ze zijn zo gevaarlijk als je er zelf mee omgaat en je gaat op volle snelheid, maar er hoeft maar een opstakeltje te zijn of een kuiltje en dan ga je hard onderuit.”
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen: “De fietspaden in Nederland stammen veelal nog uit de vorige eeuw en zijn niet berekend op de toename van fietsers in het algemeen en al helemaal niet op de verscheidenheid aan snelle nieuwe vervoermiddelen als e-fietsen en e-steps.”


Toestaan of niet?

Uit een peiling in onze Insta Stories blijkt dat 43% van onze volgers vindt dat e-steps in Nederland moeten worden toegestaan op de openbare weg, maar tegelijkertijd geeft maar liefst 63% aan zichzelf niet te vertrouwen met zo’n step in het verkeer.
Een online petitie voor het legaliseren van e-voertuigen als de elektrische step is ruim 12.000 keer getekend.

Toekomst

Tertoolen ziet ook voordelen. “Enerzijds zorgen de elektrische steps voor onrust, snelheidsverschillen en irritatie in het verkeer. Maar anderzijds is het ook een nieuwe, schone manier om ons voort te bewegen en kan het ov-gebruik stimuleren door de e-step te gebruiken voor voor- en natransport.”
VVN vertelt dat het ministerie zich momenteel buigt over nieuwe regelgeving. “Daar hebben ook wij onze punten voor ingediend. We vinden dat het niet onder bestaande wetgeving moet worden geschaard (bijzonder bromfiets, red.), maar dat er een nieuw artikel moet komen voor tweewielers.”
Stomphorst heeft tot slot nog een advies. “Blijf gewoon op de plekken waar het mag, zoals op een pleintje. Maar blijf van de openbare weg. Het is verboden en je kunt een bekeuring krijgen van 400 euro.”  
Tijdens de opnames bij VVN en in de studio is een e-step te zien die is gekocht in de webshop van Lidl. Een schriftelijke reactie van Lidl vind je hier.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (3)

pk49
pk4915 dec 2019 - 21:20

zoals altijd holt ons land achter de feiten aan. In de ons omringende landen is het al jaren toegestaan, hier niet.

1 Reactie
Patrick46
Patrick4616 mei 2021 - 18:30

Inmiddels is het wel mogelijk om met een modificatie legaal de weg op te mogen met de steps van Xiaomi. Zie: https://iedereenelektrisch.nl/nieuws/legaal-de-weg-op-met-xiaomi-step/

manwijf
manwijf15 dec 2019 - 10:29

In de plaats waar ik woon zijn (lijkt het) de verkeersregels voor alles wat op het fietspad moet rijden afgeschaft. Al die verschillende (e)voertuigen en (bak)fietsers die ook nog eens naar believen tegen het verkeer inrijden, moeten al dealen met wandelaars, joggers, 40km karretjes en skateboards etc. Het wordt wel een beetje druk. Ook nog een e-step erbij lijkt me overbodig. Omdat er door jong en oud overal over de stoep gefietst wordt, is het misschien een idee om voet- en fietspad samen te voegen. Is er voor iedereen genoeg ruimte. 
Dat daar af en toe iemand bij omkomt moeten we of voor lief nemen en anders weer ouderwets gehandhaven. Alleen daar al mee verdient een diender zich met gemak terug. 

Rens2000
Rens200014 dec 2019 - 23:40

Ik denk dat ik liever mensen op straat een E-step zie steppen dan een 50 jarige man die weinig kan zien, nauwlijks om zich heen kijkt en op een elektrische fiets gaat fietsen met 30 km/h.
Ik gebruik de step nu 4 maanden en ik rij ermee schoon naar werk. Als je zelf goed oplet en weet hoe je moet rijden dan is dit geen probleem maar tuurlijk zijn der een paar die dat niet doen. 
De video die ze lieten zien was door een meneer die de weg duidelijk niet begrijpt wat best een invloed geeft op de rest van de steppers in Nederland. 
Belachelijk dat ze dan die video moeten aantonen waar je zelfs geen fietspad ziet in de video!. Zelf heb nog niet 1x gezien dat een stepper op een voetpas is gaan steppen in mijn dorp.
Maar goed wat zeur ik nou. Morgen maar even naar school rijden en worden afgescheurt door een fietser die 25 km/h op de rotonde gaat fietsen zonder te kijken naar de bestuurder zelf of ik hem daadwerkelijk heb gezien.