Eindelijk duidelijkheid rechten passagiers
02-12-2010
• leestijd 2 minuten
Nederlandse passagiers hebben bij langdurige vertraging in bepaalde gevallen recht op financiële compensatie. Dat heeft de Geschillencommissie Luchtvaart bepaald. ,,Nederlandse passagiers hebben nu duidelijkheid'', aldus Koos Nijgh, hoofd juridische zaken van de commissie, donderdag.
De commissie deed al op 24 november uitspraak, maar moest eerst de betrokken partijen informeren. Volgens de commissie zullen de maatschappijen gehoor geven aan de uitspraak. ,,Nu is er nationale jurisprudentie.''
De commissie denkt dat ,,enkele honderden'' zaken die er nog lagen, nu snel afgehandeld kunnen worden. De kosten voor luchtvaartmaatschappijen kunnen flink oplopen.
In november 2009 bepaalde het Europese Hof dat passagiers bij een vertraging van meer dan drie uur recht hebben op schadevergoeding. Dat komt bovenop de zorgplicht die maatschappijen al hadden ten opzichte van de passagier in het geval van vertragingen of annuleringen. Die compensatie ligt, afhankelijk van de duur van de vlucht, tussen de 250 en 600 euro.
Nijgh wijst erop dat passagiers in het geval van vertraging binnen vier weken een verzoek tot schadevergoeding bij de maatschappij moeten indienden. ,,Als de maatschappij en de passagier er dan niet uitkomen, kunnen ze bij ons aankloppen.''
Hendrik Noorderhaven, oprichter van EUclaim, dat schadeclaims voor passagiers afhandelt, spreekt van ,,een glorieuze dag voor de Nederlandse luchtvaartpassagier''. ,,Deze uitspraak van de commissie in een zaak tegen KLM overtreft al onze verwachtingen'', aldus Noorderhaven.
Volgens Noorderhaven wachten nog ongeveer 20.000 Nederlandse passagiers op geld. ,,Met de uitspraak van de commissie dat er nu jurisprudentie is, staat de lijn van de commissie vast.''
Luchtvaartmaatschappij KLM wil de uitspraak eerst bestuderen alvorens erop te reageren.
ANP