Duurzaamheid is geen modegril bij Henkel
08-07-2009
• leestijd 2 minuten
Duurzaamheid in het bedrijfsleven draait allang niet meer om het milieu en het klimaat alleen. Door duurzaam te werk te gaan, kunnen veel kosten worden bespaard. Ook leidt het tot innovatie. Dat komt duidelijk naar voren na een kijkje achter de schermen bij het Duitse Henkel, bekend van Persil-wasmiddel, Schwarzkopf-shampoo en Pritt-lijm.
Door de recessie en de hoge energie- en grondstoffenkosten is duurzaamheid steeds meer een economische noodzaak voor bedrijven geworden. Door het verbruik van water, grondstoffen en energie zo veel mogelijk te beperken, kunnen ondernemingen flink kosten besparen en zo een voorsprong op hun concurrenten nemen. In Nederland heeft het bedrijfsleven ook steeds meer oog voor duurzaamheid, zo blijkt uit onderzoek dat donderdag naar buiten kwam.
,,Duurzaamheid is nadenken'', zegt Roland Schröder, directeur op het gebied van duurzaamheid bij Henkel. ,,Besparing is de meest effectieve vorm.'' Henkel-bestuursvoorzitter Kasper Rorsted valt zijn collega bij: ,,Duurzaamheid is geen modegril, het is hier om te blijven.''
Duurzaamheid begint bij Henkel al bij de inkoop van grondstoffen. Zo kan de olie van palmboompitten gedeeltelijk de minerale oliën vervangen bij de productie van wasactieve stoffen, een belangrijk ingrediënt van wasmiddelen. Bij Henkel is 35 procent van die stoffen gebaseerd op hernieuwbare grondstoffen zoals palmpitolie. Die wordt in Maleisië en Indonesië zo duurzaam mogelijk gewonnen. De palmpitolie komt vervolgens in Rotterdam per vrachtschip aan en wordt vervolgens over het water naar Düsseldorf vervoerd.
Voor de consument heeft Henkel een geconcentreerd wasmiddel uitgevonden dat ook bij lage temperaturen werkzaam is. Dan is geen warm water nodig voor een schone was en dat scheelt energie. Bij drie wasjes per week kan daardoor de uitstoot van het broeikasgas CO2 met 74 kilo per jaar worden teruggedrongen. Dit is vergelijkbaar met de uitstoot van een middenklasser tijdens een rit van Amsterdam naar Luxemburg (400 km).
Dankzij het geconcentreerde wasmiddel kunnen ook veel kleinere verpakkingen worden gebruikt. Dat scheelt weer in het aantal vrachtwagens dat de weg op moet om spullen bij afnemers af te leveren en in het gebruik van karton en plastic. Hierdoor is de uitstoot van broeikasgassen met bijna 80 procent afgenomen en het gebruik van verpakkingsmaterialen met circa 60 procent vergeleken met eerdere producten.
Henkels inspanningen op het gebied van duurzaamheid zijn niet onopgemerkt gebleven. Vorig jaar stond Henkel bovenaan de Dow Jones Sustainability Index wat betreft producenten van huishoudelijke producten. ,,Mensen zullen steeds meer en meer gaan verbruiken. We moeten nog betere producten ontwikkelen voor de vraag van vandaag zonder toekomstige generaties in de weg te staan'', aldus vice-president Christian-André Weinberger van Henkel.
De ruim 130 jaar oude onderneming heeft zichzelf dan ook pittige doelen gesteld om nog schoner en duurzamer te worden. Zo wil Henkel van 2007 tot 2012 het energieverbruik met 15 procent verlagen, het waterverbruik met 10 procent en het afvalvolume met 10 procent verminderen.
Bron: ANP