Docenten willen moreel baken zijn
07-04-2015
• leestijd 1 minuten
Leerlingen inspireren en een moreel kompas voor hen zijn; daar halen veel docenten in het middelbaar onderwijs meer motivatie uit dan uit het onderwijzen van de lesstof. Er bestaat op dat vlak grote behoefte aan ondersteuning, in de vorm van een gedeelde beroepsethiek. Dat blijkt uit onderzoek van Fontys Hogescholen, vaktijdschrift Van Twaalf tot Achttien en onderzoeksbureau Duo Onderwijsonderzoek, aldus Trouw.
Beroepscode
Een vastgelegde beroepscode, zoals artsen en advocaten hebben, gaat sommigen te ver. Wel vinden zes op de tien leraren dat er in de lerarenopleiding veel meer aandacht moet komen voor morele onderwerpen in de klas, en hoe die te bespreken.
Onlinevragenlijst
Zo hopen docenten in deze tijden van toetsen en testen en een overvol curriculum vast te kunnen houden aan hun eigenlijke motivatie om leraar te worden. 510 docenten, van verschillende denominatie en verspreid over het land, vulden een onlinevragenlijst in over de doelen en waarden van hun werk.
Eigen talenten
Hun voornaamste drijfveer is om leerlingen hun eigen talenten te laten ontwikkelen, blijkt uit de antwoorden. Op de tweede plaats staat de wens om van hun pupillen goede, en als het even kan, gelukkige mensen te maken. ANP/Trouw