DB belooft oplossing voor onwelkome klanten
24-04-2013
• leestijd 1 minuten
Deutsche Bank gaat ,,een individueel passende oplossing'' zoeken voor de 4000 Nederlandse klanten die niet langer welkom zijn bij de bank en daardoor een probleem hebben met hun lening. De topman van Deutsche Bank Nederland, Kees Hoving, heeft dat toegezegd aan minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën.
Regiokantoren
Deutsche Bank kreeg bij de overname van ABN Amro in 2009 een aantal regiokantoren van ABN in handen, inclusief de klanten die daar bankierden. Het gaat vooral om kleinzakelijke en retailklanten, in totaal 18.000 mensen. DB kan hen naar eigen zeggen niet goed van dienst zijn en wil daarom van ze af.
Verlies
Hoving zei eerder dat DB al enkele honderden miljoenen euro's verlies heeft geleden op de 18.000 vroegere ABN-klanten. De oplossing die hij voor ogen heeft met de 4000 klanten kan verschillende vormen aannemen, waarbij Deutsche Bank inzet op een overstap naar een andere bank. Als er sprake is van meerdere leningen die niet tegelijk aflopen, is DB bereid om een of meer leningen te verlengen of met de klant te kijken naar de boeteclausule. Voor de overige 14.000 klanten worden geen problemen verwacht.
Vooral de SGP en het CDA waren tot nog toe zeer ontevreden over de opstelling van Deutsche Bank. Donderdag debatteert de Kamer erover met Dijsselbloem. ANP