Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

D66 wil minder gepersonaliseerde advertenties

25-06-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
laptop_koffie_980x520
Coalitiepartij D66 wil dat persoonlijke advertenties, zoals die van Google en Facebook, moeten worden teruggedrongen. De partij zegt tegen het FD dat een groot deel van de advertenties verantwoordelijk is voor nepnieuws, het schenden van privacy en het manipuleren van de verkiezingen.
Met gerichte advertenties, zogeheten micro-targeting, verdienen Google en Facebook het merendeel van hun geld. Als consumenten op de persoonlijke advertenties klikken, krijgen ze vooral informatie te zien die aansluit op de eerder geklikt berichten. Kees Verhoeven van D66 zegt dat de maatschappelijke gevolgen van de verdienmodellen groot zijn. Volgens hem gaat het niet om de kwaliteit van de berichten, maar om de hoeveelheid clicks.
Bron: FD/ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!