D66 wil af van verplichte reservering Fyra
12-12-2012
• leestijd 2 minuten
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven wil dat reizigers niet langer verplicht worden om een plek te reserveren in de Fyra tussen Amsterdam en Brussel. ,,Het moet een keuze zijn om een stoel te reserveren, geen plicht'', aldus het Kamerlid woensdag.
Ergernissen
Volgens Van Veldhoven ergeren veel reizigers zich aan de reserveringsplicht. ,,Als je de trein mist, kun je niet gewoon de volgende nemen'', schetst ze het probleem. Ze wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld ervoor gaat zorgen dat reizigers ook zonder reservering van de Fyra gebruik kunnen maken.
Geen bomvolle treinen
Tot bomvolle treinen gaat het volgens het D66-Kamerlid niet leiden. Het kaartje voor de hsl is nog altijd duurder dan dat van andere treinen en bovendien is de reserveringsplicht er ook niet voor de nieuwe Fyra, die vanaf april tussen Breda en Antwerpen gaat rijden. ,,Daar kan het ook gewoon.''
VVD
Het plan van D66 kan mogelijk wel wat bijval verwachten. VVD-Kamerlid Betty de Boer wil namelijk ook wat doen aan de reserveringsplicht. Ze denkt zelf aan een aanvulling: ,,Reizigers moeten hun reservering veel makkelijker en kosteloos kunnen omzetten. Het liefst ook lastminute. Dat kan op de veerboot ook, dus waarom bij de trein niet?'', stelt ze.
SP
Ook de SP is groot tegenstander van de reserveringsplicht. ,,Het is voor de reiziger niet prettig en het helpt niet om de treinen vol te krijgen'', aldus Kamerlid Farshad Bashir. Hij wil ook af van de toeslag op de snelle trein. ,,Voor de stoptrein en de intercity betaal je ook geen andere prijs.''
CDA
Het CDA ziet ook wel wat in de afschaffing van de reserveringsplicht, mocht dat haalbaar zijn. Eerder stelden ChristenUnie en GroenLinks zich ook kritisch op. GroenLinks riep via de website fyrafail.eu zelfs reizigers op een klachtenbrief te schrijven naar de NS. Inmiddels hebben 2600 mensen dat gedaan.
Reserveringsplicht
Minister Melanie Schultz, die voor Mansveld over het spoor ging, zei in een eerder overleg dat het aan de vervoerders zelf is om te bepalen hoe ze omgaan met de reserveringsplicht. In de aanbesteding van het traject voor de snelle trein werd vastgelegd dat de Fyra reizigers een zitplaats moet kunnen garanderen. Om aan die eis te kunnen voldoen, is dereserveringsplichtingevoerd.
ANP