ConsuWijzer ziet consument assertiever worden
31-07-2009
• leestijd 2 minuten
Steeds meer consumenten gebruiken ConsuWijzer, het loket van de overheid voor consumenten, om zelf hun recht te halen. Het percentage consumenten dat zelf aan de slag gaat met praktische hulpmiddelen zoals voorbeeldbrieven voor het indienen van een klacht bij een bedrijf, is met zo'n 50% gestegen.
In totaal werden het afgelopen halfjaar 200.000 voorbeeldbrieven en infobladen door consumenten gebruikt. Ook het aantal webbezoeken aan
www.consuwijzer.nl
is, vergeleken met het eerste half jaar van 2008, meer dan verdubbeld. De teller staat nu op 2,5 miljoen webbezoeken sinds de start in oktober 2006.
Volgens staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk is het goed om te zien dat consumenten actiever en assertiever worden. "Naast het aanpakken van bedrijven die consumentenregels met voeten treden, is het belangrijk dat consumenten hun rechten kennen en eenvoudig kunnen afdwingen. Dat houdt ook bedrijven scherp en zorgt voor een betere service", aldus Heemskerk.
In 2009 ontvingen de drie toezichthouders achter ConsuWijzer, de Consumentenautoriteit, OPTA en de NMa, zo'n 60.000 vragen en klachten via hun informatieloket. Deze meldingen vormen een waardevolle bron van signalen voor de toezichthouders over waar het mis gaat in de markt en wat zij aan moeten pakken. In 2009 ontvangt het loket tot nu toe de meeste signalen over: garantie en non-conformiteit (met name in de electronicasector), werving door energiebedrijven en sms-diensten.
ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten met praktische tips en advies over zijn rechten. Het loket, dat te bereiken is via
www.consuwijzer.nl
en (088) 0707070, is een initiatief van de drie toezichthouders van het Ministerie van Economische Zaken: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).